W załączeniu publikujemy Strategię rozwoju markowych produktów turystycznych oraz marki turystycznej Bydgoszczy, opracowaną przez Bydgoską Lokalną Organizację Turystyczną ByLOT w 2024 roku dzięki dofinansowaniu uzyskanemu z Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Założeniem projektu było przygotowanie dokumentu analityczno-wdrożeniowego, którego opracowanie pozwoli wytypować i wykorzystać wyróżniające Bydgoszcz oferty produktów turystycznych do komunikacji i komercjalizacji marki turystycznej miasta. Projekt zakładał innowacyjne podejście maksymalnie zorientowane na rynek i oparte o realne możliwości komercjalizacji, które można podsumować mottem – minimum słów – maksimum działania. Strategie, które powstały w ramach projektu służą uporządkowaniu zasobów w celu ich jak najskuteczniejszego wykorzystania do komercjalizacji i promocji oferty turystycznej Bydgoszczy. Same dokumenty nie są więc celem, a narzędziem w drodze tworzenia nowych ram do długofalowej i uporządkowanej komercjalizacji oferty turystycznej Bydgoszczy pod jedną marką.
W ramach prac powstały dwie strategie. Pierwsza wskazująca markowe produkty turystyczne miasta, druga budująca markę turystyczną Bydgoszczy i programująca jej komunikację i komercjalizację. Założeniem jest oparcie prac, od samego początku na realnym potencjale produktów turystycznych miasta. Zbudowanie wokół każdego z wiodących obszarów produktowych partnerstwa opartego na wspólnocie interesów oraz wspólnym segmencie odbiorcy. W ramach partnerstwa zakłada się współdziałanie aktorów ze sfery biznesowej, trzeciego sektora, instytucji kultury, samorządu. Dla każdego z obszarów produktowych wskazane zostaną konieczne i możliwe do podjęcia działania rozwijające jego komercyjny potencjał i atrakcyjność.
W drugiej części dokumentu, w oparciu o wartości charakterystyczne dla poszczególnych obszarów produktów turystycznych, wskazane zostały założenia do stworzenia wspólnej marki turystycznej miasta. Została także opracowana wizualizacja marki turystycznej.