Wyspa Młyńska- przestrzenne serce Bydgoszczy. Zielona enklawa w samym centrum 360-tysięcznego, tętniącego życiem miasta. Dotąd nie zagarnięta przez łapczywą współczesną cywilizację. Aż dziw ! Park, aleje starych drzew: kasztanów, lip. Duże place trawników, alejki z ławeczkami, szum gwałtownie spadającej wody na jazie i przepuście. Dookoła woda.
-->> z Kartą Turysty zwiedzasz taniej <<--
Atrakcje turystyczne na Wyspie Młyńskiej:

A jak było tu dawniej:

WYSPA MŁYŃSKA - MENNICA „na wodzie"
„Wszem wobec i każdemu z osobna, a mianowicie starostom naszym i ich namiestnikom- poruczyliśmy rząd i dozór minice bydgoski..." i dalej : "Rozkazujemy przeto żeby nikt regalia w zakazywaniu tego, co nam należy, nie uzurpował i monetę bydgoską każdy brał jako niepodejrzaną". Tak stanowił król Zygmunt III Waza w 1614 r., kiedy Mennica Bydgoska obok krakowskiej dostarczała monet dla całej Rzeczypospolitej.
Pewne jest, że od 1594 roku (a może nawet wcześniej) działała tu na mocy przywileju królewskiego mennica prywatna niejakiego Stanisława Cikowskiego. Ów Cikowski ściągnął fachowców niemieckich z pobliskiego Poznania. No i popłynął z Bydgoskiej Mennicy strumień szelągów, ortów, talarów, złotówek, czyli tymfów, szóstaków... Uchwała Senatu obradującego w Grodnie w 1693 roku mówiła o Mennicy już nie prywatnej ale Królewskiej:
„Mennica bydgoska na wodzie postawiona ,ledwo mająca sobie w Europie równą nic słuszniejszego, żeby była od wszelkiej ruiny przez wielmożnego podskarbiego wielkiego koronnego konserwowana. Na co expensa ex iustitio przyjęte być mają skarbowi koronnemu?"
Była to potężna fabryka, która zajmowała całą wschodnią część dzisiejszej wyspy do Międzywodzia (wówczas były to aż 3 wyspy, które potem połączono). Mennica średniowieczna składała się z kilkunastu budynków różnej wielkości i wielu urządzeń. Przez całe wieki pomimo, że mennica niemal sąsiadowała z miastem, z rynkiem, czy z farą ze względu na specyfikę produkcji pozostawała ściśle odizolowana. Pomimo, że cała fabryka usytuowana była na wyspie to od wschodu, od strony miasta i od północy była dodatkowo otoczona murem a częściowo drewnianym, solidnym ogrodzeniem. Na Wyspę wjeżdżało się Bramą Menniczą jak do osobnego miasta ( brama usytuowana była za katedrą w okolicy dzisiejszego tzw. Białego Spichrza). Zaraz za Bramą Menniczą, już na Wyspie były usytuowane pierwsze budynki kompleksu fabrycznego o znaczeniu pośledniejszym, pomocniczym i magazynowym oraz kuźnia. W kuźni zwanej także klizarnią, bądź ślusarnią przygotowywano krążki na przyszłe monety. Tu także naprawiano uszkodzone narzędzia, robiono gwoździe, gwintowano śruby. Na poddaszu znajdowało się mieszkanie ślusarza a przed wejściem do kuźni był kamień z korbą do ostrzenia i stół do gwintowania śrub. Po upadku mennicy kuźnię zamieniono na dom młynarza (później zwany „starym domem młynarza"). Naprzeciw kuźni usytuowana była szachulcowa wozownia a dalej już przy brzegu Międzywodzia stała murowana stajnia. Te cztery budynki stanowiły jakby przedsionek właściwego kompleksu przemysłowego. Bardziej na południe w okolicy dzisiejszej Karczmy Młyńskiej i muzealnego Czerwonego Spichrza skoncentrowany był zasadniczy zespół menniczy. Najważniejszy był wark ze strzyglanią. Aż pięć kół warku napędzał nurt Międzywodzia. Wark był drewniany w konstrukcji zrębowej. W warku walcowano kruszec. W strzygalni, zwanej także krajalnią było 5 stanowisk do cięcia blachy, oraz ważono kruszce i metale.


WYSPA MŁYŃSKA - początek KANAŁU BYDGOSKIEGO
W XVIII wieku Bydgoszcz nie była w najlepszej kondycji gospodarczej. Po zarazach, przemarszach wojsk nastąpił bardzo poważny regres gospodarczy. Miasto prawie upadło. Także dawne budynki mennicze albo rozebrano, albo kiepsko użytkowane popadały w ruinę. Nowe lepsze czasy dla Wyspy Młyńskiej nadeszły z chwilą rozpoczęcia inwestycji niezwykłej, europejskiej, na ogromną skalę. Król Fryderyk II Pruski zaraz po zajęciu Bydgoszczy w I rozbiorze Polski w 1772 roku podjął realizację śmiałych pomysłów inżynierów jeszcze naszego ostatniego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego połączenia naturalnych arterii wodnych Wschodu i Zachodu Europy. Rozpoczęła się budowa Kanału Bydgoskiego. Odtąd Wyspa stała się centrum Młynów Królewskich, związanych z aprowizacją pruskiej armii, a sąsiednia I Śluza Miejska otwierała ówczesną "autostradę" (ze względu na wagę gospodarczą porównanie naprawdę bez żadnej przesady) tyle że wodną do zachodniej Europy. Prace przy budowie Kanału rozpoczęto w 1774 roku,właśnie od przebudowy systemu wodnego w obrębie zakola Brdy i Wyspy Młyńskiej. Wówczas szerokie dotąd koryto Brdy Górnej zwężono, uregulowano i przecięto tzw. Śluzą Miejską. Dalej na północ Brda łączyła się przez Śluzę Miejską z Kanałem Bydgoskim, który biegł w kierunku zachodnim do Noteci, Odry, Berlina, Bremy, Hamburga, Amsterdamu...
W okresie budowy pierwszego miejskiego odcinka Kanału Bydgoskiego, wykonano groblę prowadzącą z Wyspy Młyńskiej do obecnych mostów przy ul. Focha. Także wtedy zapewne posadzono na grobli szpalery młodziutkich drzewek, które dziś po ponad dwustu latach tworzą niezwykły zielony tunel w samym środku miasta. Wtedy też powstał trzeci bardzo ważny wjazd na Wyspę od strony Rynku na przedłużeniu ul. Niedźwiedzia tzw. Most Młyński wybudowano ok.1791 roku, a obecny mniej więcej powtarza jego usytuowanie. Już nie było potrzeby izolować Wyspy od miasta. W 1789 roku po drugiej stronie Wyspy Młyńskiej wybudowano potężne Spichrze Królewskie. Spłonęły podczas wkroczenia Armii Czerwonej do Bydgoszczy w styczniu 1945 roku ale dały za to miejsce dzisiejszej Operze Nova.

Gdy wzniesiono Spichrze Królewskie należało je związać z Wyspą Młyńską gdzie były młyny i inne urządzenia przemysłowe. W tym celu także ok. 1789 roku wybudowano Most Magazynowy nieraz zwany Prowiantowym, który współcześnie w ramach rewitalizacji powtórzyła współczesna kładka piesza łącząca Stare Miasto z Operą Novą. Wtedy też powstała droga do Mostu Magazynowego. Brukowany odcinek zachował się do dzisiaj obok tzw Białego Spichrza wybudowanego w 1789 roku. Najprawdopodobniej jeszcze w 1772 roku wzniesiono Nowy Dom Młynarza, mały parterowy budyneczek (obecnie budynek Mennica 8). Jeszcze w XVIII wieku wybudowano obok znacznie obszerniejszy budynek administracyjny ( obecny budynek Mennica 6 ). Do XVIII wieku duże przestrzenie w centrum Wyspy Młyńskiej nadal użytkowane były jako Ogrody Mieszczan ale jak się zdaje, nie były to jakieś starannie utrzymane sady, czy ogrody ale raczej zwykłe łąki. Budowa Kanału Bydgoskiego i związanych z nim portu przeładunkowego i Portu Drzewnego oraz kompleksu Młynów Królewskich w końcu XVIII wieku były inwestycją na niespotykaną ówczesną skalę. Bydgoszcz zaczęła się stawać nowoczesnym miastem przemysłowym i handlowym.
WYSPA MŁYŃSKA- wiek pary
Niestety po II wojnie światowej zasypano Międzywodzie, ten najważniejszy na Wyspie ciek wodny, który przez wieki napędzał urządzenia przemysłowe. Niedawno w ramach rewitalizacji Wyspy Młyńskiej zrekonstruowano Międzywodzie w formie efektownej , kaskadowej strugi ujętej ciągami pieszymi nawiązującymi do historycznych pomostów. Na terenach dawnych ogrodów mieszczan ,niejako zgodnie z tradycją urządzono ogródki działkowe a już bardzo współcześnie zamieniono je na park. Park także otacza zakole Wyspy od strony Wenecji Bydgoskiej. Jednak to park, w którym swobodnie można pograć w ringo, czy siatkówkę, wygrzewać się na trawie, bawić z dzieciakami na placu zabaw, zorganizować koncert, występ plenerowy itp. Park z amfiteatrem, plażą z widokiem na Operę, katedrę, Wenecję Bydgoską....


















