Obecnie trwa wybór operatora turystycznych linii. ZDMiKP, który zorganizował przetarg zakłada, że pierwszy statek o napędzie solarnym „Słonecznik” będzie pływał od 1 maja do 7 września. Rejsy będą realizowane w dni powszednie od godziny 10 do 19:25. W dni wolne natomiast od godziny 10:50 do 19:25. Drugi statek o napędzie solarnym dołączyć ma w czerwcu, kiedy zaczyna się większe zainteresowanie rejsami.  W okresie wakacyjnym dojdą jeszcze rejsy zabytkowym statkiem o napędzie motorowym „Bydgoszcz”. Jednostka kursować ma linią „Szlakiem śluz” z Rybiego Rynku do przystani przy KS „Gwiazda”. Stateczek ma kursować w weekendy.

Bydgoski Tramwaj Wodny funkcjonuje już 10 lat. Pierwszy rejs zorganizowano jesienią 2004 roku. Pomysł został zrealizowany ze wspólnej inicjatywy Urzędu Miasta, Żeglugi Bydgoskiej i Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. Na odcinku Rybi Rynek - WSG statek jest podnoszony w górę o 3,5 m na śluzie miejskiej, co trwa około kilkunastu minut.

„Słoneczniki” rozwijają prędkość do 12 km/h. Zabierają na pokład 28 pasażerów. Są napędzane bateriami słonecznymi. Jednostki mają długość 13,5 metra i szerokość 3 metrów. Bardzo ciekawą przeszłość ma natomiast zabytkowa „Bydgoszcz”. Wiele o  niej mówią wcześniejsze nazwy statku. Wybudowana w 1913 w Brandenburgu  jednostka początkowo nosiła nazwę „Prinz Heinrich”, a następnie „Hela”. Po wojnie funkcjonowała pod nazwą „Gniew” i „Elbląg”, by w 2000 roku po wymianie silnika otrzymać imię „Bydgoszcz”. Jednostka zabiera na pokład 24 pasażerów, pływa z prędkością do 10 km/h.