Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Koncert Na Dzień Mężczyzn

Gdzie?
Koncert Na Dzień Mężczyzn

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Robertas Šervenikas - dyrygent
Eugene Indjič - fortepian

 Algirdas Martinaitis – Niedokończona Symfonia
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – II Koncert fortepianowy
Aleksandr  Skriabin (1871-1915) – II Symfonia

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

Gwoli sprawiedliwości – teraz koncert dedykowany panom z godnym tego miłego święta programem i udziałem znanych i cenionych artystów. Po dłuższym czasie przywitamy na estradzie pianistę Eugene’a Indjiča. Artysta urodził się w Belgradzie w rodzinie rosyjsko-serbskiej. W 1957 wyemigrowali do USA, gdzie rozpoczął swą edukację muzyczną, był studentem m.in. wielkich pianistów: Aleksandra Borowskiego, Artura Rubinsteina oraz Nadii Boulanger. Jego kreacje szybko podbiły światową publiczność i krytyków, pisano o nim „Indjič Chopina gra jak Polak, Debussy’ego jak Francuz, Prokofiewa jak Rosjanin”. Jest laureatem trzech najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych: Chopinowskiego w Warszawie(1970), w Leeds (1972), im. Rubinsteina w Tel Awiwie (1974). Wirtuoz klawiatury docenia nieprzeciętne walory akustyczne sali koncertowej FP i piękne, szlachetne brzmienie naszego Steinwaya, dlatego też często gości w Bydgoszczy, dokonując nagrań płytowych. Tym razem zagra II Koncert B-dur Beethovena, który jest właściwie pierwszym z zachowanych w całości utworów koncertowych kompozytora, choć nadano mu drugi numer. Po raz pierwszy za to złoży nam wizytę koncertową Robertas Šervenikas, uważany za jednego z najbardziej utalentowanych litewskich dyrygentów swojego pokolenia. Uznanie krytyki i publiczności przyniosła mu intensywna i różnorodna działalność, która obejmuje prawykonania dużych dzieł symfonicznych litewskich kompozytorów, równocześnie artysta aktywnie promuje współczesną muzykę litewską. W uznaniu jego osiągnięć został uhonorowany Narodową Nagrodą w dziedzinie Kultury i Sztuki. Po ukończeniu Konserwatorium w Sankt Petersburgu – kierunek dyrygentura chóralna i operowo – orkiestrowa, Šervenikas rozpoczął współpracę z Orkiestrą Symfoniczną Litewskiej Filharmonii Narodowej (LNSO) i w 2000 objął stanowisko jej II dyrygenta. Pod jego batutą orkiestra grała na licznych festiwalach, koncertował z nią w Wielkiej Brytanii oraz Japonii, gdzie prowadził również Litewską Orkiestrą Kameralną. Regularnie jest zapraszany do współpracy przez poważane orkiestry zarówno litewskie, jak i słowackie, rosyjskie, Izraela i Wlk. Brytanii, Japonii, Holandii, Hiszpanii czy Niemiec. Koncertował z wieloma cenionymi w świecie wirtuozami, jak np. wiolonczeli: M. Rostropowicz, D. Geringas i M. Maiski, trębaczem M. Andrė, pianistami: A. Volodos, M. Pletnev i F. Kempf, skrzypkami m.in.: S. Chang, M. Fedotov, Ph.Graffin i J. Rachlin, altowiolistami jak: D. Cramer, N. Imai, W. Christ i Y. Bashmet. W lutym 2008 objął funkcję dyrektora muzycznego Litewskiej Opery Narodowej oraz Baletu (LNOBT). Od 2008 jest także regularnie zapraszany do występów na deskach Opery w Monachium. W programie wieczoru znajdzie się utwór Algirdasa Martinaitisa, zaliczanego do bardzo cenionych, współczesnych kompozytorów na Litwie, Ukończył Konserwatorium Litewskie w klasie   E. Balsio. Zadebiutował w latach 70., wpisując się w kręgi „neoromantycznych” twórców   swego pokolenia, których utwory wyróżniały się wyjątkową poetycką wrażliwością i głęboką emocjonalnością. Ten okres w jego twórczości wieńczy dzieło Cantus ad Futurum (1982), uznawane za jedno z najważniejszych w litewskiej muzyce końca XX wieku, które staje się też manifestem całego pokolenia kompozytorów. Pisał muzykę teatralną i filmową, innym ważnym i osobnym rozdziałem jego najnowszej twórczości jest muzyka religijna. W Filharmonii usłyszymy jego Niedokończoną symfonię z 1995. Koncert zwieńczy II Symfonia Skriabina, wybitnego przedstawiciela ekspresjonizmu w muzyce przeł. XIX i XX w. Została napisana w 1901 i jest to pod względem struktury najbardziej konwencjonalna ze wszystkich symfonii Skriabina.

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand