Kantor Downtown
Gdzie?Projekt Teatru Polskiego z Bydgoszczy realizowany w stulecie urodzin Tadeusza Kantora, 36 lat po prezentacji "Umarłej klasy" w La Mama Theatre w Nowym Jorku.
Ideą projektu jest przedstawienie Tadeusza Kantora w szerokim kontekście historycznej awangardy, kiedy artyści i wielkie postacie kontrkultury, a wraz z nimi awangardowy performans i eksperymentalny teatr odchodzą nieuchronnie w przeszłość, a współczesny teatr i performans usilnie poszukują nowego języka.
Projekt Kantor Downtown zrodził się z potrzeby, by odświeżyć pamięć i odnowić "rituals of Rented Island" - jak Jack Smith nazwał dolny Manhattan, gdzie rozkwitał performans lat 70tych - i pokazać, że kontrkultura jest wspólnym dziedzictwem ponad granicami kontynentów, a powracanie do awangardy sprzed lat jest konieczne dla budowania alternatyw we współczesnej kulturze i w dyskursie publicznym.
Projekt Kantor Downtown składa się z wykładu połączonego z performansem, w którym nacisk położony będzie na różne aspekty "odzyskiwania kontrkultury": edukacyjny, archiwalno-eksperymentalny i alternatywny.
"Nie-Umarła (JESZCZE) KLASA" - Wykład-Performans
Patriarchalna figura Tadeusza Kantora - prawdziwie modernistycznego artysty - wpisana w barwną, anarchizującą, wywrotową, queerową, feministyczną tradycję artystyczną nowojorskiego Downtown. Wykład-performans ma na celu spojrzenie na Tadeusza Kantora inaczej niż dotąd - ma przedstawić go jako artystę w realnym i wirtualnym dialogu z innymi twórcami. Ma służyć krytycznej (choć też nostalgicznej) refleksji nad historią polskiej i amerykańskiej awangardy, zainspirowany postaciami Ellen Stewart i Tadeusza Kantora i z udziałem amerykańskich artystów, którzy tworzyli nowojorską scenę awangardową lat 70-tych i 80-tych. W wykładzie-performansie zostaną wykorzystane multimedia i projekcje nagrań dokumentalnych. Do udziału zostaną zaproszeni nowojorscy performerzy.
Przygotowanie wykładu-performansu zakłada:
research w Cricotece i w archiwum teatru La Mama pod kątem dokumentów związanych z występami Cricot2 w La Mamie w 1979 i kontaktami Ellen Stewart z Tadeuszem Kantorem
wizytę studyjną polskich tworców projektu w La Mamie w celu zaproszenia do współpracy amerykańskich performerów
pracę nad wykładem-performansem w teatrze LaMaMa
pokazy w Nowym Jorku
pokazy w Polsce.
Autorami WYKŁADU-PERFORMANSU są:
Jolanta Janiczak, Wiktor Rubin i Joanna Krakowska
Ideą projektu jest przedstawienie Tadeusza Kantora w szerokim kontekście historycznej awangardy, kiedy artyści i wielkie postacie kontrkultury, a wraz z nimi awangardowy performans i eksperymentalny teatr odchodzą nieuchronnie w przeszłość, a współczesny teatr i performans usilnie poszukują nowego języka.
Projekt Kantor Downtown zrodził się z potrzeby, by odświeżyć pamięć i odnowić "rituals of Rented Island" - jak Jack Smith nazwał dolny Manhattan, gdzie rozkwitał performans lat 70tych - i pokazać, że kontrkultura jest wspólnym dziedzictwem ponad granicami kontynentów, a powracanie do awangardy sprzed lat jest konieczne dla budowania alternatyw we współczesnej kulturze i w dyskursie publicznym.
Projekt Kantor Downtown składa się z wykładu połączonego z performansem, w którym nacisk położony będzie na różne aspekty "odzyskiwania kontrkultury": edukacyjny, archiwalno-eksperymentalny i alternatywny.
"Nie-Umarła (JESZCZE) KLASA" - Wykład-Performans
Patriarchalna figura Tadeusza Kantora - prawdziwie modernistycznego artysty - wpisana w barwną, anarchizującą, wywrotową, queerową, feministyczną tradycję artystyczną nowojorskiego Downtown. Wykład-performans ma na celu spojrzenie na Tadeusza Kantora inaczej niż dotąd - ma przedstawić go jako artystę w realnym i wirtualnym dialogu z innymi twórcami. Ma służyć krytycznej (choć też nostalgicznej) refleksji nad historią polskiej i amerykańskiej awangardy, zainspirowany postaciami Ellen Stewart i Tadeusza Kantora i z udziałem amerykańskich artystów, którzy tworzyli nowojorską scenę awangardową lat 70-tych i 80-tych. W wykładzie-performansie zostaną wykorzystane multimedia i projekcje nagrań dokumentalnych. Do udziału zostaną zaproszeni nowojorscy performerzy.
Przygotowanie wykładu-performansu zakłada:
research w Cricotece i w archiwum teatru La Mama pod kątem dokumentów związanych z występami Cricot2 w La Mamie w 1979 i kontaktami Ellen Stewart z Tadeuszem Kantorem
wizytę studyjną polskich tworców projektu w La Mamie w celu zaproszenia do współpracy amerykańskich performerów
pracę nad wykładem-performansem w teatrze LaMaMa
pokazy w Nowym Jorku
pokazy w Polsce.
Autorami WYKŁADU-PERFORMANSU są:
Jolanta Janiczak, Wiktor Rubin i Joanna Krakowska