Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Żółta wyspa (Yellow Island): Waldemar Kakareko's paintings - vernisagge

Żółta wyspa (Yellow Island): Waldemar Kakareko's paintings - vernisagge

Żółta wyspa. Waldemara Kakareko malowanie
Chciałem, żeby było jasno i kolorowo. Myślałem, że można tak farbami. Próbowałem przebić się przez naturę, żeby trochę stało się zobaczone, odsłonięte, ale zamazywało się często. Kołowało i zakręcało, i obracało się znowu w malowanie. Niewiele z wyspy zebrałem farbami. Inne tam widoki, kolory, jasność. Kultura balijska fascynuje barwami, ekspresją tańców, unikalną formą rzeźby. Warto jechać w głąb wyspy, żeby przyjrzeć się bliżej, pomiędzy pola i wioski, do ludzi. Kultura tam splata się z codziennym wysiłkiem i sacrum bardzo obecnym. A blask jest ogromny. Chociaż kurz, spaliny i szare ściany. Jaskrawość prześwieca, nasyca, mieni się i połyskuje. Upał ogłusza i otępia. Bo jak jest bardzo jasno, to jest bardzo gorąco. Dobrze jest zejść ze słońca w południe. Szukałem nie ja pierwszy i nie ostatni światła i kolorów. Zdarzało się bardzo jaskrawo i zupełnie inaczej, niż myślałem. Lubię malować czystymi i jasnymi, także jeśli to błądzenie. Bali nie jest żółta, a tancerki nie zastygają w dwóch wymiarach. Na wyspie kobiety modlą się tańcem. W wioskach żyją malarze, rzeźbiarze i tancerze. Zwykle są uprzejmi, gościnni i uśmiechają się spokojnie. Widziałem, jak było jasno i kolorowo. Chciałem trochę z tego namalować.
Waldemar Kakareko
Waldemar Kakareko urodził się w Bydgoszczy w 1967 roku. Ukończył studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – malarstwo w Instytucie Artystyczno-Pedagogicznym (1988–1993) oraz konserwację w Instytucie Konserwacji i Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej (1995–2000). W latach 1999–2000 studiował na Uniwersytecie Maharaja Sayajirao Baroda w Vadodarze w Indiach. Jako stypendysta wiedzę pogłębiał w pracowni konserwatorskiej Schutzdenkmalampt w Hamburgu w 2003 roku. Również w ramach stypendium odbył podróż po Indiach (w późniejszych czasach wielokrotnie tam powracał). Podróżował po Wietnamie, Tajlandii, Bali. Po powrocie do Bydgoszczy marzy o kolejnej wyprawie w egzotyczne rejony świata. To jego inspiracja i zauroczenie. Maluje i fotografuje. Tworzy obrazy ekspresyjne, w dominujących żółcieniach i czerwieniach, dopełnionych błękitem i zielenią. Są to prace przedstawieniowe – żniwiarze, tancerki, wioski i mieszkańcy, pejzaże pod gorącym słońcem. Mateusz Soliński napisał: „Korzeni malarstwa Waldemara Kakareko można się doszukiwać w twórczości kolorystów przełomu XIX i XX wieku. Kakareko w swoich pracach łączy dziką i drapieżną formę wczesnych dzieł fowistów z pogodą i dekoracyjnością późnych prac Henri Matisse`a. (…) Poszczególne płótna utrzymane w jednej tonacji barwnej układają się w cykl słonecznych przedstawień. Zaznaczone mocnymi plamami formy stapiają się w jedną organiczną całość. Przedmioty tracą swoją konkretność, rozpływając się w promieniach światła”. Mocna faktura, śmiałe pociągnięcia pędzla, dynamika koloru czy zamierzona deformacja to suma doświadczeń Waldemara Kakareko z analizy dzieł Chaima Soutine i Jana Cybisa – artystów, których bardzo ceni. Prace prezentował na kilkunastu wystawach indywidualnych. Kolejna, inspirowana kulturą i przyrodą Bali, będzie zaskoczeniem, bo malarz rozszerzył swą wypowiedź artystyczną o rzeźbę.
kurator – Elżbieta Kantorek
Galeria Kantorek, ul. Gdańska 3
Koniec 30.11.2017

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand