Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Wykład Grzegorza J. Grzmot-Bilskiego pt. Fryderyk Nietzsche i śmierć Boga

Gdzie?
Wykład Grzegorza J. Grzmot-Bilskiego pt. Fryderyk Nietzsche i śmierć Boga

wykład Grzegorza J. Grzmot-Bilskiego pt. Fryderyk Nietzsche i „śmierć Boga ”. Czytanie tekstów – Mieczysław Franaszek.


Grzegorz J. Grzmot-Bilski, ur. 1964 r. w Bydgoszczy, poeta i filozof. Doktorat z filozofii obronił w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (1994). Przez wiele lat pracował jako adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor książek poświęconych filozofii: Idea racjonalności w filozofii A. N. Whiteheada (1996), W poszukiwaniu syntezy. Między wiarą a rozumem (2004), Bierdiajew i problem wolności (2010). Opublikował także książki poetyckie: Z powrotem do życia (2003), Nim spłonę w świetle (2011), Przebóstwienie (2015). jego wiersze były publikowane m. in. w Akancie, Okolicy poetów i BIK-u. Współtwórca Czasopisma Filozoficznego Filo-Sofija, członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz przewodniczący Komisji Filozofii Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego.


Fryderyk Nietzsche i „śmierć Boga”
Twórczość Fryderyka Nietzschego jest wciąż aktualna i znacząca, bowiem bez jej uwzględnienia nie można zrozumieć istoty duchowego kryzysu cywilizacji zachodniej. Tym bardziej każda próba przezwyciężenia tego kryzysu musi zmierzyć się z postacią Nietzschego obok której nie sposób przejść beznamiętnie. Jak trafnie zauważa Franz Rosenzweig w swoim dziele, pt. „Gwiazda zbawienia”: Prawie obojętne jest dziś już to, o czym filozofował. Dionizyjskość i nadczłowiek, blond bestia, wieczny powrót – gdzie one zostały? Ale on sam, który w przemianie swych obrazów myśli przemieniał siebie samego, on sam, którego dusza nie bała się żadnej wysokości, lecz wspinała się za szaleńczo odważnym duchem-wspinaczem aż po stromy szczyt obłąkania, gdzie nie było już żadnego dalej, on sam jest tym, obok którego nie może teraz obojętnie przejść żaden z tych, którzy muszą filozofować. Wydaje się też, że kryzys cywilizacji zachodniej w osobie Nietzschego uległ personifikacji i przybierał, rzec można, ludzką postać.
Moja interpretacja doświadczenia „śmierci Boga” osadzona jest w perspektywie większej całości, którą stanowi chrześcijańska „logika paschalna”. Logika ta rządzi się potrójnym prawem: wcielenia, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Ważną cechą logiki paschalnej jest jej jedność i niepodzielność. Znaczy to, że doświadczenie „śmierci Boga” (duchowość Krzyża) i świadomość Zmartwychwstania przenikają się wzajemnie.
Grzegorz J. Grzmot-Bilski

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand