Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Seminarium Pawła Mościckiego: Obrazy uchodźcze

Gdzie?
Seminarium Pawła Mościckiego: Obrazy uchodźcze
Według Aby War­burga obrazy są nieustan­nie w ruchu, potrafią przemierzać zarówno przestrzeń, jak i czas.

Dzięki ich migracji kul­tura pozostaje wciąż żywa, generu­jąc istotne napię­cia, pro­duku­jąc mieszanki i wywołu­jąc spory. Dlat­ego też skrupu­latny badacz może rozpoz­nać te same "for­muły patosu" w obrazach włoskiego rene­sansu i rytu­ałach Indian Hopi prak­tykowanych jeszcze na początku XX wieku. Czy współczesne obrazy uchodźców również posi­adają odległe, his­to­ryczne odniesienia? Czy obecny w nich patos można uczynić punk­tem wyjś­cia do roz­mowy na temat kul­tury jako takiej, a kul­tury współczes­nej w szczegól­ności? Jak pow­iązać to antropo­log­iczne spo­jrze­nie z pilną potrzebą uczest­nictwa w aktu­al­nych poli­ty­cznych i ety­cznych spo­rach na temat prob­lemu migracji?

 
Paweł Moś­ci­cki
Cykl wykładów/seminariów: Obrazy uchodźcze

Coraz trud­niej jest ignorować fakt, że prob­lem uchodźców jest jed­nym z najpoważniejszych wyzwań - ety­cznych, poli­ty­cznych, his­to­rycznych - przed jakimi stoi dziś Europa. Obrazy imi­grantów, doniesienia na ich temat, dyskusje wokół zjawiska stają się coraz sil­niej obec­nym ele­mentem medi­al­nej codzi­en­ności. Podob­nie jak sami uchodźcy zalud­ni­a­jący sys­tem­aty­cznie różne części kon­ty­nentu. W trak­cie wykładów prowad­zonych w Teatrze Pol­skim w Byd­goszczy będziemy sku­piać się jed­nak nie tylko na aktu­al­nych prob­lemach, ale także na ich his­to­rycznych i artysty­cznych kon­tek­stach. Przed­miotem kole­jnych spotkań będzie relacja pomiędzy obrazem a migracją na dwóch płaszczyz­nach. Po pier­wsze, zajmiemy się tym, w jaki sposób patrzą sami emi­granci, jak mody­fikują sposób patrzenia na świat, jak pod­chodzą do mediów pro­dukowa­nia obrazów. Za przykłady posłużą nam tutaj filmy Jonasa Mekasa i Georgesa Pereca, dla których prob­lem uchodźctwa był nie tylko zaj­mu­jącą kwestią teo­re­ty­czną, ale kluc­zowym ele­mentem ich biografii. Po drugie, naszą uwagę skupią współczesne filmy poświę­cone uchodź­com, w których ekspery­men­talni twórcy starają się oddać w całej złożoności ludzki dra­mat i poli­ty­czną stawkę migracji. Punk­tem odniesienia będą tu między innymi twórcy tacy, jak Laura Wadding­ton czy Syl­vain George.

 

Paweł Moś­ci­cki - filo­zof, eseista i tłu­macz, adi­unkt w Insty­tu­cie Badań Lit­er­ac­kich Pol­skiej Akademii Nauk. Członek redakcji kwartal­nika "Widok. Teorie i prak­tyki kul­tury wiz­ual­nej". Redak­tor tomu Mau­rice Blan­chot. Lit­er­atura ekstremalna (2007) oraz autor książek: Poli­tyka teatru. Eseje o sztuce angażu­jącej (2008), Godard. Pasaże (2010), Idea potenc­jal­ności. Możli­wość filo­zofii według Gior­gio Agam­bena (2013), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i his­to­ria jako pole bitwy (2015).
do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand