Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Early Music Day: Biber - Sonaty Misteryjne

Gdzie?
Early Music Day: Biber - Sonaty Misteryjne

Koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki Dawnej:


Heinrich Ignaz Franz von Biber – Sonaty Misteryjne
Po raz kolejny Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej zaprasza na koncert z okazji Międzynarodowego dnia Muzyki Dawnej, obchodzonego właśnie 21 marca. Podczas tegorocznego koncertu zaprezentowany zostanie wybór Sonat ze zbioru H.I.F. Bibera na skrzypce i basso continuo, potocznie nazywanych Sonatami Misteryjnymi lub Różańcowymi:
Sonata I - Zwiastowanie NMP
Sonata III - Narodzenie Pana Jezusa
Sonata VI - Modlitwa Jezusa w Ogrójcu
Sonata IX - Droga krzyżowa
Sonata X - Ukrzyżowanie
Sonata XII - Wniebowstąpienie Jezusa
Sonata XIII - Zesłanie Ducha Świętego
Wykonawcy:
Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe
Matthias Bergmann – viola da gamba
Łukasz Macioszek – violone
Dorota Zimna – klawesyn
W programie: H.I.F. von Biber – Sonaty Misteryjne (wybór)
Wstęp wolny
Obowiazują wejściówki:
https://www.kinopomorzanin.pl/.../emd2022-biber-sonaty...
Wszystkie Sonaty otwierają niezwykle charakterystyczne wizerunki obrazujące tajemnice różańca, prawdopodobnie wycięte z karty regulaminowej salzburskiego bractwa różańcowego. Biber zastosował w tych Sonatach rzadko używaną technikę skordatury, polegającą na nastrojeniu skrzypiec w innym niż standardowy, kwintowy strój.
Heinrich Ignaz Franz Biber był jednym z wiodących wirtuozów skrzypiec XVII wieku. Mniej znany jest fakt, iż Biber rozpoczynał karierę muzyczną jako gambista. Większość Sonat Różańcowych może być z powodzeniem wykonana na violi da gamba, której bogate, dźwięczne brzmienie doskonale pasuje do tej muzyki.
Program koncertu obejmuje wybrane Sonaty różańcowe, których część będzie wykonana na skrzypcach z zastosowaniem oryginalnej skordatury, a część w transkrypcji na violę da gamba. Solowym partiom towarzyszy oczywiście partia basso continuo, realizowana podczas koncertu na klawesynie oraz basowym instrumencie strunowym – violone.
O wykonawcach:
Michał Marcinkowski (skrzypce barokowe) – bydgoszczanin, doktor sztuk muzycznych, jest podwójnym absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy – w specjalnościach skrzypce w klasie prof. Henryka Keszkowskiego oraz skrzypce barokowe w klasie Irmgard Schaller oraz Daniela Deutera. Od 2007 r. pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, od 2010 r. na stanowisku muzyka – solisty w grupie drugich skrzypiec. Jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów I Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, członkiem m.in. zespołów Intemperata oraz Capella Thoruniensis. W roku 2016 dołączył do znakomitego polskiego zespołu muzyki dawnej Arte dei Suonatori, z którym koncertował na międzynarodowych festiwalach takich jak Opera Rara oraz Misteria Paschalia w Krakowie czy festiwalach w Tallinnie, Rydze i Kopenhadze. Nagrywał także dla polskiego i duńskiego radia oraz francuskiej telewizji Mezzo TV.
Matthias Bergmann (viola da gamba) - studiował wiolonczelę współczesna i barokową w Monachium, Lubece i Frankfurcie oraz Violę da Gamba we Frankfurcie, Bremie i Bazylei. Obecnie mieszka w Mannheim. Pełni funkcję pierwszego wiolonczelisty w Orchestre des Pfalztheaters Kaiserslautern. Regularnie współpracuje jako gambista lub wiolonczelista z wieloma innymi orkiestrami i zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Freiburger Barock Consort, Staatsoper Stuttgart, il Gusto Barocco Stuttgart, Saarländisches Staatstheater, Nationaltheater Mannheim. Występuje na różnych festiwalach, takich jak Bachfest Leipzig, Musikfest Stuttgart, Heinrich Schütz Musikfest i Schwetzinger SWR Festspiele. Brał także udział w wielu produkcjach radiowych.
Łukasz Macioszek (violone) – absolwent w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie kontrabasu Joanny Krempeć-Kaczor oraz w klasie kontrabasu barokowego/violone Chrstiana Zincke. Aktualnie doskonali swoje umiejętności w klasie violone Margharet Urquhart w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Już na drugim roku studiów rozpoczął współpracę z Orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracował również z innymi orkiestrami, m.in. Filharmonii Pomorskiej, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, czy Polskiej Orkiestry Muzyki Filmowej oraz z takimi zespołami jak Ensemble Inégalité, Lutatic Quartet, Nova Quartet, Interperata, Raffa Quartet. Na stałe związany z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.
Dorota Zimna (klawesyn) – bydgoszczanka, doktor sztuk muzycznych, Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AMFN w Bydgoszczy. Występowała jako solistka i kameralistka w całej Polsce, jak też w Niemczech, Włoszech, Belgii, Czechach i na Ukrainie. Współpracuje z wieloma zespołami, m.in. z orkiestrami Akademia für Alte Musik Berlin, Neue Düssseldorfer Hofmusik, Capella Bydgostiensis oraz zespołem Intemperata. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Od 2018 roku jest prezesem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.
Organizatorzy:
Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej oraz Kino Pomorzanin


______________________
Kalendarz wydarzeń
odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń. 

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand