Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Spotkanie poetyckie z Wojciechem Banachem

Gdzie?
Spotkanie poetyckie z Wojciechem Banachem
spotkanie poetyckie z Wojciechem Banachem pt. "Modlitwy przerywane - wiersze teistyczne z lat1976 - 2016" oraz promocja tomu wierszy. Czytanie tekstów - Mieczysław Franaszek.

Wojciech Banach nie był dotąd kojarzony z poezją metafizyczną czy religijną, w każdym razie oscylującą wokół pojęć Boga i wiary. Na ogół w percepcji krytycznej twórczość bydgoszczanina określana jest mianem poezji zaangażowanej, czasem politycznej, przywołuje się przy tej okazji doświadczenia Nowej Fali oraz poetów roczników pięćdziesiątych, których debiut przypadał na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Nie odbieram prawomocności temu opisowi poezji Wojciecha Banacha, jednak sądzę, że mocno zawęża on zakres twórczych dokonań autora "Punktów wspólnych". 
(…) Najważniejszą kwestią, na którą warto zwrócić uwagę w tych wierszach, jest relacja wymiarów religijnego i społecznego. Nie jest tajemnicą, że Wojciech Banach w swojej poezji pełnymi garściami czerpie z zasobów codzienności, co widać i w sposobie obrazowania, i w języku, z jednej strony pełnym zwrotów rodem z komunistycznej (a ostatnio i kapitalistycznej) nowomowy, a z drugiej strony - obfitującym w mowę potoczną. Jednocześnie jest świadom, że codzienna opowieść jest niejako odbiciem prarzeczywistości. Nic dziwnego, że Banachowe obrazki rodzajowe zaludniają postaci czy motywy rodem z Biblii czy antycznej mitologii. Czasem są tylko delikatnie zarysowane, tak jak w  wierszu "Zdjęcie wystawy", w którym pojawiają się "anioły" i "skrzydła", a także "święci", co charakterystyczne, wymienieni obok "ludzi", jakby dla podkreślenia ich odrębnego statusu. 
(…,) Religijny wymiar poezji bydgoszczanina nie ogranicza się jednak do ekstrapolacji sacrum w sferę profanum i z powrotem. Nie brak w twórczości autora "Ronda Bydgoszcz" również czystej metafizyki, namysłu nad samą istotą absolutu. Bliski jest poglądowi, że Bóg nie jest dostępny poznaniu rozumowemu,  "pełnia obrazu jest złudna" - pisze w wierszu "Zapełnianie lustra". Z kolei w utworze "Spustoszenie" trzem cnotom boskim, wierze, nadziei i miłości, nadaje "ludzkie" cechy, konfrontując z "dekoracyjnymi tarczami", które zasłaniają "przeraźliwe szczątki pragnienia". To już nie bezpieczny świat oparty na boskim porządku, lecz pobojowisko, krajobraz po "śmierci Boga". Nic dziwnego, że w poecie wciąż przywiązanym do kanonów wiary wywołuje to przerażenie. 
(…) Jest Banach wstrzemięźliwy w wyrażaniu uczuć religijnych, nie jest to poezja konfesji, raczej poezja pytań,  niekiedy z pogranicza teologii i teorii sztuki. Na przykład w wierszu "Między kamieniem a człowiekiem" pojawia się refleks słów z Księgi Rodzaju o tym, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. "Jaki wzór linii papilarnych ma Jego palec?" - docieka poeta i pozostawia nas z tym pytaniem. 
Eksponowane miejsce w tym wyborze zajmują wiersze poświęcone aniołom, które w ujęciu bydgoskiego poety są bytami pośredniczącymi między Bogiem a ludźmi. W utworze "My aniołowie" będącym anielską wypowiedzią są one utożsamiane z poezją jako "wiersze absolutne". Absolutne, a więc idealne, będące punktem odniesienia dla poety. Ale równie chętnie Wojciech Banach nadaje swoim aniołom ludzkie cechy, co czyni je nieco podobnymi do postaci z ludowych jasełek. Jest więc "anioł z Urzędu Ochrony Poetów", "anioł pierwszego kontaktu", "anioł pedagogiczny" i szereg innych, niejako przyporządkowanych różnym rolom społecznym. Wyjątkowo ludzki wymiar ma "anioł rezygnacji", który nie waha się przyznać do porażki, a "aniołowi z ulicy Zaświat" brakuje ludzkiego ciepła - "tak jak tobie przekonania/ o istnieniu duszy". Działa tu więc zasada anielsko-człowieczej symetrii.
Stosunkowo najmniej wśród "wierszy teistycznych" bydgoszczanina modlitw, a więc najbardziej typowych form wypowiedzi religijnej. Te jednak, które tutaj się pojawiają, mają wyrazisty "charakter pisma" autora. Szczególną atencją darzy poeta Matkę Boską, której poświęca trzy piękne modlitwy - pierwszą kieruje do Maryi, której figurę znalazł "przy śmietniku na ulicy Bocianowo", drugą - do Matki Boskiej z Różą znanej z bydgoskiego sanktuarium, a trzecia to "Modlitwa przerywana", w której słowa "Zdrowaś Maryjo" przenikają się z opisem porannej drogi do pracy. Rytm zabieganego życia połączony z rytmem modlitwy - trudno o bardziej wymowny przykład współczesnej poezji religijnej. (…)
Jarosław Jakubowski


do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand