Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Kantor Downtown

Gdzie?
Kantor Downtown
Projekt Teatru Polskiego z Bydgoszczy realizowany w stulecie urodzin Tadeusza Kantora, 36 lat po prezentacji "Umarłej klasy" w La Mama Theatre w Nowym Jorku.

Ideą projektu jest przedstawienie Tadeusza Kantora w szerokim kontekście historycznej awangardy, kiedy artyści i wielkie postacie kontrkultury, a wraz z nimi awangardowy performans i eksperymentalny teatr odchodzą nieuchronnie w przeszłość, a współczesny teatr i performans usilnie poszukują nowego języka.

Projekt Kantor Downtown zrodził się z potrzeby, by odświeżyć pamięć i odnowić "rituals of Rented Island" - jak Jack Smith nazwał dolny Manhattan, gdzie rozkwitał performans lat 70tych - i pokazać, że kontrkultura jest wspólnym dziedzictwem ponad granicami kontynentów, a powracanie do awangardy sprzed lat jest konieczne dla budowania alternatyw we współczesnej kulturze i w dyskursie publicznym.

Projekt Kantor Downtown składa się z wykładu połączonego z performansem, w którym nacisk położony będzie na różne aspekty "odzyskiwania kontrkultury": edukacyjny, archiwalno-eksperymentalny i alternatywny.

"Nie-Umarła (JESZCZE) KLASA" - Wykład-Performans

Patriarchalna figura Tadeusza Kantora - prawdziwie modernistycznego artysty - wpisana w barwną, anarchizującą, wywrotową, queerową, feministyczną tradycję artystyczną nowojorskiego Downtown. Wykład-performans ma na celu spojrzenie na Tadeusza Kantora inaczej niż dotąd - ma przedstawić go jako artystę w realnym i wirtualnym dialogu z innymi twórcami.  Ma służyć krytycznej (choć też nostalgicznej) refleksji nad historią polskiej i amerykańskiej awangardy, zainspirowany postaciami Ellen Stewart i Tadeusza Kantora i z udziałem amerykańskich artystów, którzy tworzyli nowojorską scenę awangardową lat 70-tych i 80-tych. W wykładzie-performansie zostaną wykorzystane multimedia i projekcje nagrań dokumentalnych. Do udziału zostaną zaproszeni nowojorscy performerzy.

Przygotowanie wykładu-performansu zakłada:

    research w Cricotece i w archiwum teatru La Mama pod kątem dokumentów związanych z występami Cricot2 w La Mamie w 1979 i kontaktami Ellen Stewart z Tadeuszem Kantorem
    wizytę studyjną polskich tworców projektu w La Mamie w celu zaproszenia do współpracy amerykańskich performerów
    pracę nad wykładem-performansem w teatrze LaMaMa
    pokazy w Nowym Jorku
    pokazy w Polsce.

 Autorami WYKŁADU-PERFORMANSU są:

Jolanta Janiczak, Wiktor Rubin i Joanna Krakowska
do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand