EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Vexations: Revisited. Edition Bydgoszcz | [sound]Spectrum

Gdzie?
Vexations: Revisited. Edition Bydgoszcz | [sound]Spectrum

VEXATIONS: REVISITED edition Bydgoszcz czyli 24-godzinny, inscenizowany performance muzyczny, sceniczna interpretacja owianej złą sławą kompozycji Vexations Erika Satie w wykonaniu studentów i pedagogów Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Wydarzenie odbywa się w ramach [sound]Spectrum.
START: 19.X.2019 , GODZ. 12.00
KONIEC: 20.X.2019, GODZ. 12.00
20.X.2019  godz. 12.00  Spotkanie z  Moniką Żyłą - kuratorką VEXATIONS: REVISITED
WSTĘP WOLNY
....................................
VEXATIONS: REVISITED edition Bydgoszcz
VEXATIONS: REVISITED to kolejna odsłona 24-godzinnego, immersyjnego, inscenizowanego performansu muzycznego będącego jednocześnie instalacją dźwiękową według pomysłu Moniki Żyły, Despiny Apostolou i Alexa Baumuellera. Wydarzenie jest sceniczną interpretacją legendarnej, owianej złą sławą kompozycji Vexations z 1893 roku. Jej autorem jest Erik Satie, francuski kompozytor, pianista, artysta, ekscentryk i outsider. Biorące udział w performansie pianistki i pianiści pozbawieni są bezpośredniego kontaktu z publicznością. Znajdują się w specjalnie skonstruowanej, delikatnie podświetlonej kabinie o kształcie prostopadłościanu, która izoluje ich od publiczności, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo i intymność.  Wysyłają stamtąd w przestrzeń wiadomość dźwiękową, zupełnie nie wiedząc do kogo ona trafi. Słuchaniu nie przypisane są bowiem żadne reguły. Pianiści i pianistki wykonują Vexations anonimowo, powtarzając kompozycję zapisaną na jednej stronie w formie tematu i dwóch wariacji 840 razy. Tym samym, z brutalną dosłownością odczytują absurdalną i nie do końca jasną sugestię kompozytora zanotowaną na początku utworu: Aby odtworzyć ten motyw 840 razy pod rząd, wskazane jest, aby wcześniej przygotować się w najgłębszej ciszy, poprzez poważne unieruchomienie. Tak, jak Erik Satie zadrwił z realizujących jego niedorzeczny pomysł pianistów i pianistek, tak i w VEXATIONS: REIVISTED komunikacja pomiędzy wykonawcami a słuchaczami nabiera zupełnie nowego wymiaru. Działanie pianistów i pianistek, choć może być rozmaicie interpretowane, przypomina tutaj trochę zautomatyzowaną i powtarzalną pracę przy taśmie produkcyjnej w fabryce albo bieg sztafetowy. Tym razem jednak spoiwem łączących pianistów i pianistki staje się cienka tkanka muzyczna Vexations, która powtarzana w nieskończoność może jednocześnie uwierać, denerwować, zachwycać, zaskakiwać, odurzać i hipnotyzować. VEXATIONS: REVISITED nie jest koncertem czy recitalem w tradycyjnym rozumieniu. Jest raczej niezwykłym, tajemniczym przeżyciem muzycznym, w którym radykalnie zmienia się nasze doświadczenie czasu i przestrzeni, a słuchanie, uważność i obecność wysuwają się na pierwszy plan.
Aby odtworzyć ten motyw 840 razy pod rząd, wskazane jest, aby wcześniej przygotować się w najgłębszej ciszy, poprzez poważne u n i e r u c h o m i e n i e.
Eric Satie
Monika Żyła: koncepcja artystyczna, reżyseria, dramaturgia
Despina Apostolou: koncepcja artystyczna, reżyseria, dramaturgia
Alex Baumueller: koncepcja architektoniczna
Natalia Orendain: scenografia
Anirudh Rajdev Krishnadas: fotografia
Z udziałem pianistów i pianistek Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand