EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Białe na białym - wernisaż wystawy malarstwa Andrzeja Leśnika

Gdzie?
Białe na białym - wernisaż wystawy malarstwa Andrzeja Leśnika

Andrzej Leśnik
Urodził się w 1959 w Głuszycy na Dolnym Śląsku. W latach 1974 -1979 uczył się w PLSP w Poznaniu, w latach 1979 - 1984 odbył studia na wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby w PWSSP w Poznaniu, obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. W1984 uzyskał dyplom w zakresie malarstwa w pracowni prof. Włodzimierza Dudkowiaka. Od 1984 roku pracuje na macierzystej uczelni. obecnie jako prof. zwyczajny prowadzi zajęcia w I Pracowni Malarstwa na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. Organizator, prowadzący wielu plenerów studenckich jak i dla uczniów liceów plastycznych, wielokrotnie Ogólnopolskiego Pleneru Rysunkowo-Malarskiego im. Krystyny Drążkiewicz dla najzdolniejszych uczniów najstarszych klas liceów plastycznych organizowanych przez Liceum plastyczne w Kole, obecnie w Kościelcu. Członek i przewodniczący wielu konkursów plastycznych dla uczniów Liceów Plastycznych , między innymi Figura Ciała w Poznaniu, Ogólnopolski Plener Rysunkowo Malarski Liceum Plastycznego w Kościelcu, kurator tychże wystaw pokonkursowych. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, mieszka i pracuje na Wildzie w Poznaniu.
BIAŁE NA BIAŁYM
Białe obrazy, bielą na bieli, tylko tyle czy aż tyle?
Kiedy skończyłem pierwszy biały obraz z tego cyklu, byłem zdumiony jego prostotą i siłą z jaką na mnie działał; stałem jak zahipnotyzowany wpatrując się w zastygły ruch meandrujących białych zygzaków. To była najdalej idąca w swoim uproszczeniu moja koncepcja obrazu. Byłem zaskoczony tym, że ten tak oszczędny w zamyśle obraz, z zastosowaniem niezwykle prostej formy i ograniczony do bieli, tak mocno przykuł moją uwagę. Postanowiłem więc namalować cykl dwunastu białych obrazów. Biel uznałem za kolor najlepiej skupiający i odbijający światło, będące głównym i jedynym reżyserem formy na płaszczyźnie monochromatycznego obrazu, zamkniętego w kwadracie 60 x 60 cm. Już podczas studiów obudził się we mnie zamysł zredukowania środków malarskich. Ujawnił się on po latach większą realizacją - cyklem obrazów Mamantra. Z tego czasu pochodzi formalny kanon kompozycji moich obrazów, określony pięcioma pasami zygzaków. Wśród namalowanych wówczas prac o uproszczonej formie, w większości w zawężonej tonacji, znalazły się również kolorowe monochromy. Tym razem jednak decyzja była radykalna - obrazy mają być namalowane jedną bielą na bieli, z zachowaniem identycznej kompozycji, powtórzone dwanaście razy. Tworzenie tak pomyślanych obrazów wydawać by się mogło czymś prostym, monotonnym - wręcz nużącym, jednak dla mnie okazało się czynnością wymagającą niezwykłej koncentracji, napięcia, uwagi, emocjonalnie wyczerpującym doświadczeniem. Każdy obraz to upływające minuty, godziny spędzone na nakładaniu białego wzoru w określonym porządku i w określonej kolejności, zdawać by się mogło - w nieskończoność. Kolejny raz pomyślałem, że malowanie jest dla mnie czynnością tożsamą z pisaniem. Tym razem to zapisywanie czasu, którego początek określała biała płaszczyzna wraz z pojawieniem się na niej pierwszego białego zygzaka, a koniec – naniesienie ostatniego wcześniej określonego wzoru. To zapis mojej kondycji, reagowania na formę, na światło, to zapis stanu świadomości aż po zapomnienie się, zatracenie się w istnieniu czasu do tego stopnia, że istnieje tylko jego pamięć zapisana w dziele. Powstało dwanaście zdawać by się mogło jednakowych obrazów. A jednak identyczne nie są. Biel skrywa pomyłki, niedociągnięcia, które można było poprawić fałszując autentyczność malarskiego zapisu. Owe pomyłki i niedociągnięcia, tworzące niepowtarzalną materię poszczególnych obrazów uzmysłowiły mi, jak czułym instrumentem zapisu ludzkiej wrażliwości, rejestrującym tak precyzyjnie kondycję człowieka jest malarstwo - nawet wtedy kiedy ograniczone w swoim zamyśle i środkach, staje się obrazem, białym na białym.
Andrzej Leśnik, Poznań, marzec 2019


______________________
Kalendarz wydarzeń
odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń. 

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand