13. Millenium Docs Against Gravity: "Pod opieką wiecznego słońca"
Gdzie?Pod opieką wiecznego słońca (Under the Sun)
Rosja, Łotwa, Niemcy, Czechy, Korea Północna / Russia, Germany, Czech Republic, Latvia, North Korea, 2015, 106 min.
Reżyseria / Directed by: Witalij Manski
Zdjęcia / Cinematography by: Aleksandra Iwanowa , Michaił Gorobczuk
Producent / Producer: Natalia Manskaja dla Vertov. Real cinema, Filip Remunda dla Hypermarket Film, Simone Baumann dla Saxonia Entertainment GmbH, Witalij Manski dla Vertov / Natalia Manskaya for Vertov. Real cinema, Filip Remunda for Hypermarket Film, Simone Baumann for Saxonia Entertainment GmbH, Vitaly Mansky for Vertov
Produkcja / Production: Vertov.Real Cinema w koprodukcji z Saxonia Entertainment, Hypermarket Film, MDR i Czeską Telewizją / Vertov.Real Cinema in co-production with Saxonia Entertainment, Hypermarket Film, MDR and Czech TV
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 - Docpoint Helsinki / Docpoint Helsinki, 2015 - IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2015 - DOK Lipsk / DOK Leipzig, 2015 - MFFD Jihlava: Nagroda dla Filmu Dokumentalnego z Europy Środkowo-Wschodniej / Jihlava IDFF: Award for Best Central and Eastern European Documentary Film, 2015 - MFF Talin: Nagroda Specjalana Jury dla Najlepszego Reżysera / IFF Tallinn: Special Jury Award for Best Director
Wyobraźmy sobie idealne życie w idealnym kraju. Idealni ludzie mieszkają w idealnych apartamentach. Pracują w idealnych miejscach pracy, a ich życie i świat porządkują idealne instytucje w idealny sposób. To oficjalny obraz Północnej Korei, która według koreańskiej propagandy jest najszczęśliwszym krajem na świecie. Ceniony rosyjski reżyser Witalij Manski (znany z pokazywanego kilka lat temu na festiwalu filmu "Wzdłuż rurociągu") spędził rok w Korei Północnej, dokumentując życie przeciętnej rodziny i tym samym mechanizm funkcjonowania tamtejszej indoktrynacji. W dniu urodzin Kim Ir-Sena ośmioletnia Zin-mi, podobnie jak setki innych dzieci, dołączy do Koreańskiej Unii Dzieci, stanowiącej ekwiwalent młodzieżówek komunistycznych. Zin-mi uczęszcza do najlepszej szkoły w Pjongjang. Uczestniczy w niekończących się lekcjach historii traktujących o chwalebnych zwycięstwach Korei Północnej nad "japońskimi najeźdźcami" i "amerykańskimi tchórzami". Jej ojciec jest inżynierem i pracuje w zakładzie produkującym ubrania. Matka zarabia na życie w fabryce mleka. Oboje pracują w miejscach, które choć mają narzucone produkcyjne cele, rutynowo przekraczają narzucone przez państwo normy. Wieczorem wszyscy troje zbierają się w lśniącym nowoczesnym apartamencie, śmiejąc się i wymieniając patriotycznymi sloganami nad stołem pełnym pysznego jedzenia. Socjalistyczny raj w pełnej krasie. Wszyscy troje są częścią idealnego koreańskiego społeczeństwa, żyjącego w wiecznych promieniach słońca - symbolu wielkiego wodza ludu Kim Ir-Sena. Wszystko sprawia wrażenie starannie wyreżyserowanego, przećwiczonego spektaklu, dedykowanego "Wielkiemu Przywódcy" Kim Ir Senowi oraz "Wielkiemu Następcy" i "Najwyższemu Przywódcy Partii, Państwa i Armii" Kim Dzon Unowi. Ich portrety wiszą niemal na każdej ścianie, stanowiąc symbol tego zanurzonego "w szczęśliwości" królestwa. Prawdziwa rzeczywistość jest jednak daleka od tego obrazu. Choć początkowo reżyser stara się podążać słonecznym tropem utopijnej fantazji, to z czasem prawda zaczyna stopniowo się z niej wytrącać. Wkrótce staje się jasne, że to władza reżyseruje każdą scenę, narzucając wszystko, łącznie z ludzkimi reakcjami. Całość okazuje się przerażającą choreografią oszustwa, równie surrealistyczną, co złowrogą, a my mamy wrażenie, że oglądamy nową wersję "The Truman Show".
Rosja, Łotwa, Niemcy, Czechy, Korea Północna / Russia, Germany, Czech Republic, Latvia, North Korea, 2015, 106 min.
Reżyseria / Directed by: Witalij Manski
Zdjęcia / Cinematography by: Aleksandra Iwanowa , Michaił Gorobczuk
Producent / Producer: Natalia Manskaja dla Vertov. Real cinema, Filip Remunda dla Hypermarket Film, Simone Baumann dla Saxonia Entertainment GmbH, Witalij Manski dla Vertov / Natalia Manskaya for Vertov. Real cinema, Filip Remunda for Hypermarket Film, Simone Baumann for Saxonia Entertainment GmbH, Vitaly Mansky for Vertov
Produkcja / Production: Vertov.Real Cinema w koprodukcji z Saxonia Entertainment, Hypermarket Film, MDR i Czeską Telewizją / Vertov.Real Cinema in co-production with Saxonia Entertainment, Hypermarket Film, MDR and Czech TV
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 - Docpoint Helsinki / Docpoint Helsinki, 2015 - IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2015 - DOK Lipsk / DOK Leipzig, 2015 - MFFD Jihlava: Nagroda dla Filmu Dokumentalnego z Europy Środkowo-Wschodniej / Jihlava IDFF: Award for Best Central and Eastern European Documentary Film, 2015 - MFF Talin: Nagroda Specjalana Jury dla Najlepszego Reżysera / IFF Tallinn: Special Jury Award for Best Director
Wyobraźmy sobie idealne życie w idealnym kraju. Idealni ludzie mieszkają w idealnych apartamentach. Pracują w idealnych miejscach pracy, a ich życie i świat porządkują idealne instytucje w idealny sposób. To oficjalny obraz Północnej Korei, która według koreańskiej propagandy jest najszczęśliwszym krajem na świecie. Ceniony rosyjski reżyser Witalij Manski (znany z pokazywanego kilka lat temu na festiwalu filmu "Wzdłuż rurociągu") spędził rok w Korei Północnej, dokumentując życie przeciętnej rodziny i tym samym mechanizm funkcjonowania tamtejszej indoktrynacji. W dniu urodzin Kim Ir-Sena ośmioletnia Zin-mi, podobnie jak setki innych dzieci, dołączy do Koreańskiej Unii Dzieci, stanowiącej ekwiwalent młodzieżówek komunistycznych. Zin-mi uczęszcza do najlepszej szkoły w Pjongjang. Uczestniczy w niekończących się lekcjach historii traktujących o chwalebnych zwycięstwach Korei Północnej nad "japońskimi najeźdźcami" i "amerykańskimi tchórzami". Jej ojciec jest inżynierem i pracuje w zakładzie produkującym ubrania. Matka zarabia na życie w fabryce mleka. Oboje pracują w miejscach, które choć mają narzucone produkcyjne cele, rutynowo przekraczają narzucone przez państwo normy. Wieczorem wszyscy troje zbierają się w lśniącym nowoczesnym apartamencie, śmiejąc się i wymieniając patriotycznymi sloganami nad stołem pełnym pysznego jedzenia. Socjalistyczny raj w pełnej krasie. Wszyscy troje są częścią idealnego koreańskiego społeczeństwa, żyjącego w wiecznych promieniach słońca - symbolu wielkiego wodza ludu Kim Ir-Sena. Wszystko sprawia wrażenie starannie wyreżyserowanego, przećwiczonego spektaklu, dedykowanego "Wielkiemu Przywódcy" Kim Ir Senowi oraz "Wielkiemu Następcy" i "Najwyższemu Przywódcy Partii, Państwa i Armii" Kim Dzon Unowi. Ich portrety wiszą niemal na każdej ścianie, stanowiąc symbol tego zanurzonego "w szczęśliwości" królestwa. Prawdziwa rzeczywistość jest jednak daleka od tego obrazu. Choć początkowo reżyser stara się podążać słonecznym tropem utopijnej fantazji, to z czasem prawda zaczyna stopniowo się z niej wytrącać. Wkrótce staje się jasne, że to władza reżyseruje każdą scenę, narzucając wszystko, łącznie z ludzkimi reakcjami. Całość okazuje się przerażającą choreografią oszustwa, równie surrealistyczną, co złowrogą, a my mamy wrażenie, że oglądamy nową wersję "The Truman Show".