"Szklany sufit rynku sztuki" - wykład Katarzyny Gębarowskiej
Gdzie?Wstęp Wolny
Od momentu pierwszej partyzanckiej akcji Guerilla Girls minęły już prawie 3 dekady. Niewątpliwie dyskurs, który podjęła grupa doprowadził do zmian na rynku sztuki, na którym do tej pory kobiety występowały przeważnie jako temat - dużo rzadziej jako artystki. O pozytywnym kierunku zmian świadczy choćby fakt, że słynny plakat Guerilla Girls z napisem "Czy kobiety muszą być nagie, aby dostać się do Metropolitan Museum of Art? Mniej niż 5% twórców prezentowanych w sekcji sztuki współczesnej to kobiety, ale 85% aktów stanowią akty kobiece." został zakupiony do stałej kolekcji muzeum, które krytykował. Czytając w prasie o rekordowych cenach sprzedaży dzieł artystek (takich jak np. instalacja "My Bed" Tracey Emin za 2,5 mln funtów), można odnieść wrażenie, że problem dyskryminacji kobiet na rynku sztuki już nie istnieje. Czy aby na pewno? Celem niniejszego wykładu jest odpowiedź na pytanie: jak stosunek reprezentacji kobiet i mężczyzn na światowym i polskim rynku sztuki zmienił się przez okres ponad trzech dekad działalności Guerilla Girls? Czy płeć nadal jest czynnikiem decydującym o sukcesie na rynku sztuki? Czy, co za tym idzie, można mówić o szklanym suficie na rynku sztuki?
Od momentu pierwszej partyzanckiej akcji Guerilla Girls minęły już prawie 3 dekady. Niewątpliwie dyskurs, który podjęła grupa doprowadził do zmian na rynku sztuki, na którym do tej pory kobiety występowały przeważnie jako temat - dużo rzadziej jako artystki. O pozytywnym kierunku zmian świadczy choćby fakt, że słynny plakat Guerilla Girls z napisem "Czy kobiety muszą być nagie, aby dostać się do Metropolitan Museum of Art? Mniej niż 5% twórców prezentowanych w sekcji sztuki współczesnej to kobiety, ale 85% aktów stanowią akty kobiece." został zakupiony do stałej kolekcji muzeum, które krytykował. Czytając w prasie o rekordowych cenach sprzedaży dzieł artystek (takich jak np. instalacja "My Bed" Tracey Emin za 2,5 mln funtów), można odnieść wrażenie, że problem dyskryminacji kobiet na rynku sztuki już nie istnieje. Czy aby na pewno? Celem niniejszego wykładu jest odpowiedź na pytanie: jak stosunek reprezentacji kobiet i mężczyzn na światowym i polskim rynku sztuki zmienił się przez okres ponad trzech dekad działalności Guerilla Girls? Czy płeć nadal jest czynnikiem decydującym o sukcesie na rynku sztuki? Czy, co za tym idzie, można mówić o szklanym suficie na rynku sztuki?