Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Kompozytorzy a muzyka użytkowa - Międzynarodowa Konferencja

Kompozytorzy a muzyka użytkowa - Międzynarodowa Konferencja

Informacje od Organizatora:
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku
Pracownia Kultury Muzycznej i Folklorystyki
The Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz
The Faculty of Composition, Theory of Music and Sound Engineering
The Centre for Musical Culture and Folklore Studies
Międzynarodowa Konferencja / The International Conference
Kompozytorzy a muzyka użytkowa / Composers and Functional Music
27th-29th April 2022
27-29 kwietnia 2022
Kierownictwo naukowe / Conference Committee Chair
BARBARA MIELCAREK-KRZYŻANOWSKA
Obrady transmitowane będą na facebookowym profilu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Środa / Wednesday 27th April 2022
Sesja I / Session 1 Użyteczność muzyki / Music and its functionality
Przewodniczenie / Chair: Anna Nowak
9.00 Otwarcie Konferencji / Opening speech – Prof. Elżbieta Wtorkowska, FNAM Rector
9.10 Grzegorz Piotrowski (Gdańsk)
Użytkowa, absolutna, użytecznie absolutna, absolutnie użyteczna… (Anachroniczne) wprowadzenie teoretyczne / Functional, absolute, functionally absolute, absolutely functional…: An (anachronistic) theoretical introduction
10.00 Ewa Schreiber (Poznań)
Do czego muzyka służy słuchaczom? Od typologii do tożsamości / What do listeners need music for? From typology to identity
10.30 Blake Parham (Sydney)
Functional music and personal identity: A journey of émigré composers / Muzyka użytkowa a tożsamość osobista: [Osobista] podróż twórców na emigracji
11.00 Krzysztof Wyglądacz (Katowice)
Użytkowość, użyteczność, pożytek i szkoda – wątki epistemologiczne, estetyczne i etyczne w pedagogice kompozycji niemieckiego (pre)klasycyzmu / Utility, functionality, gain and loss: Epistemological, aesthetic and ethical motifs in the teaching of German (pre)classicist composition
11.30 – 12.00 przerwa / break
Sesja II / Session 2 Użyteczność muzyki / Music and its functionality
Przewodniczenie / Chair: Michał Zieliński
12.00 Mariusz Urban (Poznań)
Problematyka „użytkowości” katolickiej muzyki liturgicznej w perspektywie twórczości kompozytorów przełomu XVIII i XIX stulecia / The problem of ’utility’ in Roman Catholic Church music: A researcher’s perspective on the works of composers living in the late 18th and early 19th centuries
12.30 Marcin Simela (Bydgoszcz)
„Rok w pieśni kościelnej“  op. 42 Mieczysława Surzyńskiego. Polskie „Orgelbüchlein“? / Mieczysław Surzyński’s A Year in Liturgical Music, Op. 42: The Polish Orgelbüchlein?
13.00 Violetta Przech (Bydgoszcz)
Kilka refleksji o „muzyce użytkowej” Zbigniewa Bargielskiego / Some reflections on Zbigniew Bargielski’s ’functional music’
13.30 Elżbieta Szczurko (Bydgoszcz)
Formy muzyki użytkowej w twórczości Piotra Mossa / Forms of functional music in the oeuvre of Piotr Moss
14.00 – 16.00 przerwa / break
Sesja III / Session 3 Kompozytorska autorefleksja / Composers’ self-reflection
Przewodniczenie / Chair: Elżbieta Szczurko
16.00 Aleksandra Brejza (Bydgoszcz)
Piosenki dla dzieci i ich kodalyowskie inspiracje, czyli o „użyteczności” w „120-tu lekcjach muzyki w klasach 1–3” Krystyny Stasińskiej / Children’s songs inspired by the Kodály method: On the ’functionality’ of music in Krystyna Stasińska’s 120 Music Lessons for Early Primary School
16.30 Jędrzej Rochecki (Bydgoszcz)
Muzyka z podręcznika / Coursebook music
17.00 Jakub Polaczyk (New York)
Muzyka użytkowa i muzyka klasyczna w refleksji kompozytorskiej / A composer’s reflections on functional versus classical music
17.30 Michał Zieliński (Bydgoszcz)
„Impresje” na głosy i smyczki — klasyka w krzywym zwierciadle / Impressions for voices and strings: A distorted image of classical pieces
19.00 KONCERT „Muzyka nie mniej ważna”, Sala Koncertowa AMFN ul. Gdańska
Roman Maciejewski (transkrypcje na dwa fortepiany), wyk. Katarzyna Rajs i Mariusz Klimsiak
Derwid (piosenki w aranżacjach Michała Szlempo), wyk. Kamila Abrahamowicz-Szlempo, Michał Szlempo
Czwartek / Thursday 28th April 2022
Sesja IV / Session 4 Muzyka w filmie / Music for film
Przewodniczenie / Chair: Małgorzata Lisecka
9.00 Agata Kochanowska (Zielona Góra)
Richard Wagner Superstar. Od dzieła totalnego do soundtracku / Richard Wagner Superstar: From a complete work to a soundtrack
9.30 Laurentiu Beldean (Braşov)
Shifting sounds sequences within the audio-visual space of Hans Zimmer / Operowanie sekwencjami dźwiękowymi w przestrzeni audiowizualnej Hansa Zimmera
10.00 Olena Berehova (Kiev)
Music in cinema as a representation of national identity. The case of ” The Living Fire”, with music by Alla Zagaykevych / Muzykaw kinie jako przedstawienie tożsamości narodowej: Na przykładzie filmu pt. „Żywe ognisko” [Жива ватра] z muzyką Ałły Zahajkewycz
10.30 Anna Nowak (Bydgoszcz)
Kilka refleksji na temat muzyki filmowej Hanny Kulenty / Several reflections on Hanna Kulenty’s film music
11.00-11.30 przerwa / break
Sesja V / Session 5 Muzyka w filmie / Music for film
Przewodniczenie / Chair: Marcin Simela
11.30 Rastko Buljančević (Novi Sad)
Sounding Radicality. Musical Representation of Pathological Otherness in the Psychological Thriller “The Talented Mr. Ripley“ (1999) / Udźwiękowienie radykalne: Muzyczna ilustracja patologicznej odmienności w thrillerze psychologicznym pt. Utalentowany pan Ripley (1999)
12.00 Małgorzata Lisecka (Toruń)
O zastosowaniu muzyki awangardowej w kinie na przykładzie „Lśnienia“ Stanleya Kubricka / On utilizing avant-garde music in film: The case of Stanley Kubrick’s The Shining
12.30 Joanna Schiller-Rydzewska (Gdańsk)
Muzyka  filmowa w twórczości Marka Czerniewicza / Film music in the oeuvre of Marek Czerniewicz
13.00 Ewa Rzanna-Szczepaniak (Poznań)
Funkcje muzyki w filmie Janusza Nasfetera Dwie brygady / The functionality of music in Janusz Nasfeter’s film, Two Brigades
13.30-16.00 przerwa / break
Sesja VI / Session 6 Muzyka w teatrze / Music for theatre
Przewodniczenie / Chair: Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
16.00 Małgorzata Gamrat (Lublin)
Między sceną dramatyczną a samodzielnym dziełem muzycznym: Liszt na służbie teatru / Between music for the stage and an autonomous musical work: Liszt serving theatre
16.30 Małgorzata Sułek (Łódź)
Średniowieczna opowieść rycerska w radiowej odsłonie –muzyka Witolda Lutosławskiego do słuchowiska „Legenda o Walgierzu Wdałym“ / The mediaeval epic as a radio play: Witold Lutosławski’s music to The Legend of Walter the Strong
17.00 Barbara Mielcarek-Krzyżanowska (Bydgoszcz)
Zygmunta Mycielskiego muzyka „z marginesu“ / Zygmunt Mycielski’s ’marginal’ music
17.30 Monika Fedyk-Klimaszewska (Gdańsk)
Nurt kabaretowy w twórczości Arnolda Schönberga i Benjamina Brittena / Cabaret songs in the oeuvres of Arnold Schönberg and Benjamin Britten
Piątek / Friday 29th April 2022
Sesja VII / Session 7 Użyteczność muzyki /Music and its functionality
Przewodniczenie / Chair: Ewa Schreiber
9.00 Izabela Zymer (Warszawa)
„W służbie wychowania i podniesienia społeczeństwa” – zadania pieśni masowej w ujęciu Zofii Lissy / ’In the name of educating and uplifting the society’: The functions of the mass song as seen by Zofia Lissa
9.30 Aleksandra Kłaput-Wiśniewska  (Bydgoszcz)
„Na falach Brdy“. Historia piosenek o Bydgoszczy / Waves of the Brda River: A history of songs about Bydgoszcz
10.00 Magdalena Borowiec, Aleksandra Grochólska (Bydgoszcz)
Trzy odsłony muzyki użytkowej w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW: teatr, film, festiwal / The three facets of functional music at the Polish Composers Archives of the University of Warsaw Library: theatre, film, festival
10.30-11.00 przerwa / break
Sesja VIII / Session 8 Użyteczność muzyki / Music and its functionality
Przewodniczenie / Chair: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
11.00 Krzysztof Rau (Wrocław)
Problem reprezentacji średniowiecza – neomediewalizm i neopoganizm w muzyce do gier komputerowych / The issue of reviving the sound of the Middle Ages: ’Neomedievalism’ and ’neopaganism’ in video game music
11.30 Andrzej Ojczenasz (Kraków)
Trendy w oprogramowaniu dla kompozytorów – w służbie kreatywności czy powielaniu zastanej estetyki? / Trends in the usage of computer software for composers: At the service of creativity or mere reproduction of the existing aesthetic?
12.00 Monika Biesaga (Bydgoszcz)
Kujawiak w twórczości użytkowej Andrzeja Marciniaka / The kujawiak in the functional music of Andrzej Marciniak
12.30 – Zakończenie konferencji – Kierownik naukowy / Conference Committee Chair’s closing speech


____________________
Kalendarz wydarzeń
odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand