FFA Animocje: Gra komputerowa-druga twarz animacji
Gdzie?13.30, Paweł Skorupka, Vivid Games
"Wirtualna rzeczywistość trafia pod strzechy, czyli dlaczego warto interesować się mobilnym VR"
Nie ma wątpliwości - najbliższa przyszłość rozrywki cyfrowej stoi pod znakiem wirtualnej rzeczywistości. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, dzięki którym można się przenosić w wirtualne przestrzenie, ale ich cena często robi jeszcze większe wrażenie od ich możliwości. Prawda jest jednak taka, że bilet wstępu do VR wcale nie musi być drogi - zamiast skomplikowanych gogli można też spróbować tańszych rozwiązań, do których wystarczają proste okulary i własny smartfon. Spotkanie będzie poświęcone właśnie takim urządzeniom - na miejscu będzie można zobaczyć, jak działają, i dowiedzieć się, jak powstają przeznaczone na nie produkcje.
14.30, dr Maria B. Garda, Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Badania Gier
"Wzniosłość demosceny"
Słowo "wzniosłość" odnosi się najczęściej do majestatu przyrody (np. gór lub wodospadów). Można je jednak (tak, jak badacz David E. Nye) odnieść również do osiągnięć techniki, takich jak wielkie tamy lub mosty, czy nawet start wahadłowca kosmicznego. Skoro tak, to można w ten sposób spojrzeć także na demoscenę - formę twórczości nastawioną na przekraczanie wyobrażonych możliwości technicznych sprzętu komputerowego w danym okresie. Demoscena wzbudza technologiczną wzniosłość, tworząc nowatorskich efekty estetyczne, które są ściśle zależne od wykorzystywanej technologii.
15.30, Bartek Brudz, Plastic
"Bound. Wiele profesji - jedna gra"
Bound to jedna z najciekawiej zapowiadających się gier powstających obecnie w Polsce. Jej twórcy, łódzkie studio Plastic, zaczynali swoją karierę od demosceny, a potem, już pod skrzydłami studia Sony Santa Monica, tworzyli eksperymentalne produkcje na Playstation 3: Linger in Shadows oraz Daturę. Obie zwracały uwagę niezwykłą, dopracowaną oprawą graficzną - Bound idzie pod tym względem jeszcze dalej. Łączy demoscenowe korzenie twórców z inspiracjami sztuką modernistyczną (widać tu wyraźne wpływy choćby Kazimierza Malewicza czy Pieta Mondriana), a do tego dochodzi jeszcze piękna animacja ruchów głównej bohaterki, oparta na choreografii baletowej. Bartek Brudz, pracujący nad Bound animator, opowie o tym, jak na kształt gry wpłynęły różnorodne profesje i zajęcia jej twórców.
Panel przygotował: Paweł Schreber:
Teatrolog, adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wykładowca kierunku humanistyka drugiej generacji na UKW. Jako krytyk teatralny współpracuje z pismami "Didaskalia", "Teatr" i "Chimera". A że gra na komputerze nieprzerwanie od 1984 roku, pisuje również o grach - przede wszystkim na blogu jawnesny.pl, który prowadzi razem z Olafem Szewczykiem. Poza tym jego teksty na temat gier ukazywały się m.in. w "Przekroju", "Dzienniku Gazecie Prawnej", "FUTU Paper" czy "Dwutygodniku".
"Wirtualna rzeczywistość trafia pod strzechy, czyli dlaczego warto interesować się mobilnym VR"
Nie ma wątpliwości - najbliższa przyszłość rozrywki cyfrowej stoi pod znakiem wirtualnej rzeczywistości. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, dzięki którym można się przenosić w wirtualne przestrzenie, ale ich cena często robi jeszcze większe wrażenie od ich możliwości. Prawda jest jednak taka, że bilet wstępu do VR wcale nie musi być drogi - zamiast skomplikowanych gogli można też spróbować tańszych rozwiązań, do których wystarczają proste okulary i własny smartfon. Spotkanie będzie poświęcone właśnie takim urządzeniom - na miejscu będzie można zobaczyć, jak działają, i dowiedzieć się, jak powstają przeznaczone na nie produkcje.
14.30, dr Maria B. Garda, Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Badania Gier
"Wzniosłość demosceny"
Słowo "wzniosłość" odnosi się najczęściej do majestatu przyrody (np. gór lub wodospadów). Można je jednak (tak, jak badacz David E. Nye) odnieść również do osiągnięć techniki, takich jak wielkie tamy lub mosty, czy nawet start wahadłowca kosmicznego. Skoro tak, to można w ten sposób spojrzeć także na demoscenę - formę twórczości nastawioną na przekraczanie wyobrażonych możliwości technicznych sprzętu komputerowego w danym okresie. Demoscena wzbudza technologiczną wzniosłość, tworząc nowatorskich efekty estetyczne, które są ściśle zależne od wykorzystywanej technologii.
15.30, Bartek Brudz, Plastic
"Bound. Wiele profesji - jedna gra"
Bound to jedna z najciekawiej zapowiadających się gier powstających obecnie w Polsce. Jej twórcy, łódzkie studio Plastic, zaczynali swoją karierę od demosceny, a potem, już pod skrzydłami studia Sony Santa Monica, tworzyli eksperymentalne produkcje na Playstation 3: Linger in Shadows oraz Daturę. Obie zwracały uwagę niezwykłą, dopracowaną oprawą graficzną - Bound idzie pod tym względem jeszcze dalej. Łączy demoscenowe korzenie twórców z inspiracjami sztuką modernistyczną (widać tu wyraźne wpływy choćby Kazimierza Malewicza czy Pieta Mondriana), a do tego dochodzi jeszcze piękna animacja ruchów głównej bohaterki, oparta na choreografii baletowej. Bartek Brudz, pracujący nad Bound animator, opowie o tym, jak na kształt gry wpłynęły różnorodne profesje i zajęcia jej twórców.
Panel przygotował: Paweł Schreber:
Teatrolog, adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wykładowca kierunku humanistyka drugiej generacji na UKW. Jako krytyk teatralny współpracuje z pismami "Didaskalia", "Teatr" i "Chimera". A że gra na komputerze nieprzerwanie od 1984 roku, pisuje również o grach - przede wszystkim na blogu jawnesny.pl, który prowadzi razem z Olafem Szewczykiem. Poza tym jego teksty na temat gier ukazywały się m.in. w "Przekroju", "Dzienniku Gazecie Prawnej", "FUTU Paper" czy "Dwutygodniku".