Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Konstanty Andrzej Kulka

Gdzie?
Konstanty Andrzej Kulka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Raoul Grüneis dyrygent
Konstanty Andrzej Kulka skrzypce

 Claude Debussy (1862-1918) - Popołudnie fauna
Mieczysław Karłowicz  (1876-1909) - Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Claude Debussy (1862-1918) - Morze

 Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży "Wakacyjny świat" ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 KONCERT Z NIANIĄ
Na czas trwania koncertu będzie można zostawić dzieci (od 3 roku życia) pod opieką wykwalifikowanych animatorów z UKW.
Prosimy o zgłoszenia najpóźniej jeden dzień przed koncertem. Bilety dla dzieci w cenie 10 zł będą do odbioru w kasie biletowej FP.

 Konstanty Andrzej Kulka jest jednym z najwybitniejszych polskich artystów-muzyków. Urodził się w Gdańsku. Jest wychowankiem prof. Stefana Hermana, u którego mając osiem lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach i który w 1971 w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej podpisał mu dyplom z wyróżnieniem. W 1964 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. N. Paganiniego w Genui (dyplom z odznaczeniem specjalnym). W 1966 otrzymał bardzo prestiżową I nagrodę Międzynarodowego Konkursu ARD (Radia Niemieckiego) w Monachium, która okazała się momentem przełomowym w jego życiorysie artystycznym. Konstanty Andrzej Kulka od przeszło 40 lat gości na największych i najbardziej znaczących estradach, w filharmoniach, domach muzyki, radiofoniach i na festiwalach obu półkul. Występuje z najznakomitszymi orkiestrami i dyrygentami, uprawia muzykę kameralną, wykonuje recitale. Przez wiele lat grał w Kwartecie Polskiego Radia ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim. Szczególnie wysoką markę zdobyła w opinii krytyki jego współpraca z Krzysztofem Pendereckim. Od 1984 nieprzerwanie współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W repertuarze skrzypka znajdują się dzieła wszystkich epok: od Vivaldiego po Lutosławskiego i Pendereckiego. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Za nagranie płytowe dwóch koncertów skrzypcowych Szymanowskiego dla EMI otrzymał Grand Prix du Disque, a za nagranie wszystkich utworów skrzypcowych tego kompozytora nagrodę specjalną Polskiego Radia. Jest laureatem wielu innych nagród i wyróżnień, m.in. Ministerstwa Kultury oraz Spraw Zagranicznych za zasługi w promowaniu kultury polskiej. Od 1994 jest profesorem i kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dawnej Akademii Muzycznej). Wiele serdecznych więzi łączy artystę z Towarzystwem Muzycznym i Konkursami im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, w których występował jako solista,   zasiadał w jury, pełnił także rolę przewodniczącego jury. Raoul Grüneis studiował na Universität der Künste w Berlinie. Szczególne cenił sobie zajęcia interpretacji pieśni Ariberta Reimanna i Dietricha Fischera-Dieskau. Pod wpływem zajęć u Witolda Szalonka - wybitnego, polskiego kompozytora, jednego z najważniejszych przedstawicieli nurtu awangardowego w muzyce polskiej i europejskiej, ucznia Nadii Boulanger - głównym punktem jego repertuaru staje się francuski modernizm. Kolejną domeną dyrygenta są dzieła Richarda Wagnera. Po angażach w teatrach we Freiburgu i Mannheim został pierwszym dyrygentem w teatrach w Oldenburgu i Darmstadt oraz dyrektorem muzycznym w Ratyzbonie. Od 2010 współpracował jako dyrektor muzyczny z Operą Narodową w Stambule, gdzie dyrygował głównie dziełami z repertuaru niemieckiego. Za poprowadzenie opery R. Straussa "Ariadna na Naksos" został uznany przez tureckich krytyków "dyrygentem roku ". Często bywa zapraszany do Wenezueli, gdzie w ciągu dziesięciu lat dyrygował już wszystkimi znaczącymi orkiestrami. Po zetknięciu się z wenezuelskim muzycznym programem "El Sistema oraz jego twórcą José Antonio Abreu, ważną sferą jego działalności jest praca z młodzieżą. Ta prowadzona w Wenezueli od 1975 akcja pozwala dzieciom ze środowisk zagrożonych ubóstwem wejść w świat dźwięku i rozpocząć naukę gry na instrumencie w ramach rozsianych po całym kraju młodzieżowych orkiestr. Na wstępie i zakończenie koncertu będzie muzyka Debussy’ego. Wpierw Popołudnie fauna (oryginalny tytuł: Prélude à l’après-midi d’un faune), który jest zaledwie 10-minutowym poematem symfonicznym, lecz zalicza się do najważniejszych dzieł XX wieku, gdyż jego znaczenie dla muzyki kolejnego stulecia okazało się olbrzymie. Utwór wyznacza przełom w twórczości Debussy’ego, a także początek impresjonizmu w muzyce. Na finał zaś usłyszymy dzieło złożone z trzech szkiców symfonicznych, które kompozytor opatrzył wspólnym tytułem Morze (La Mer), i które żadnym sposobem nie da się porównać z  powstałą dotychczas symfonią, mimo, że ma charakter tej formy muzycznej. Nasz wielki wirtuoz skrzypiec, maestro Kulka zagra jedyny Koncert skrzypcowy Karłowicza. Partia solowa tego dzieła jest trudna i pokonanie tych trudności jest świadectwem wysokich umiejętności technicznych skrzypka. Koncert A-dur op. 8 napisał w 1902, wówczas 26-letni Karłowicz dla swojego profesora i wybitnego mistrza skrzypiec Stanisława Barcewicza, który też wykonał utwór po raz pierwszy na koncercie kompozytorskim Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie 21 marca 1903. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował  zaś sam kompozytor. Krytyka i publiczność zarówna berlińska, jak i później wiedeńska przyjęła Koncert bardzo życzliwie. W 1904 odbył się z kolei koncert kompozytorski Karłowicza w Warszawie i wówczas kompozytor usłyszał swój Koncert skrzypcowy po raz ostatni.
do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand