Konstanty Andrzej Kulka
Gdzie?Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Raoul Grüneis dyrygent
Konstanty Andrzej Kulka skrzypce
Claude Debussy (1862-1918) - Popołudnie fauna
Mieczysław Karłowicz (1876-1909) - Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Claude Debussy (1862-1918) - Morze
Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży "Wakacyjny świat" ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29
KONCERT Z NIANIĄ
Na czas trwania koncertu będzie można zostawić dzieci (od 3 roku życia) pod opieką wykwalifikowanych animatorów z UKW.
Prosimy o zgłoszenia najpóźniej jeden dzień przed koncertem. Bilety dla dzieci w cenie 10 zł będą do odbioru w kasie biletowej FP.
Konstanty Andrzej Kulka jest jednym z najwybitniejszych polskich artystów-muzyków. Urodził się w Gdańsku. Jest wychowankiem prof. Stefana Hermana, u którego mając osiem lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach i który w 1971 w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej podpisał mu dyplom z wyróżnieniem. W 1964 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. N. Paganiniego w Genui (dyplom z odznaczeniem specjalnym). W 1966 otrzymał bardzo prestiżową I nagrodę Międzynarodowego Konkursu ARD (Radia Niemieckiego) w Monachium, która okazała się momentem przełomowym w jego życiorysie artystycznym. Konstanty Andrzej Kulka od przeszło 40 lat gości na największych i najbardziej znaczących estradach, w filharmoniach, domach muzyki, radiofoniach i na festiwalach obu półkul. Występuje z najznakomitszymi orkiestrami i dyrygentami, uprawia muzykę kameralną, wykonuje recitale. Przez wiele lat grał w Kwartecie Polskiego Radia ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim. Szczególnie wysoką markę zdobyła w opinii krytyki jego współpraca z Krzysztofem Pendereckim. Od 1984 nieprzerwanie współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W repertuarze skrzypka znajdują się dzieła wszystkich epok: od Vivaldiego po Lutosławskiego i Pendereckiego. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Za nagranie płytowe dwóch koncertów skrzypcowych Szymanowskiego dla EMI otrzymał Grand Prix du Disque, a za nagranie wszystkich utworów skrzypcowych tego kompozytora nagrodę specjalną Polskiego Radia. Jest laureatem wielu innych nagród i wyróżnień, m.in. Ministerstwa Kultury oraz Spraw Zagranicznych za zasługi w promowaniu kultury polskiej. Od 1994 jest profesorem i kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dawnej Akademii Muzycznej). Wiele serdecznych więzi łączy artystę z Towarzystwem Muzycznym i Konkursami im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, w których występował jako solista, zasiadał w jury, pełnił także rolę przewodniczącego jury. Raoul Grüneis studiował na Universität der Künste w Berlinie. Szczególne cenił sobie zajęcia interpretacji pieśni Ariberta Reimanna i Dietricha Fischera-Dieskau. Pod wpływem zajęć u Witolda Szalonka - wybitnego, polskiego kompozytora, jednego z najważniejszych przedstawicieli nurtu awangardowego w muzyce polskiej i europejskiej, ucznia Nadii Boulanger - głównym punktem jego repertuaru staje się francuski modernizm. Kolejną domeną dyrygenta są dzieła Richarda Wagnera. Po angażach w teatrach we Freiburgu i Mannheim został pierwszym dyrygentem w teatrach w Oldenburgu i Darmstadt oraz dyrektorem muzycznym w Ratyzbonie. Od 2010 współpracował jako dyrektor muzyczny z Operą Narodową w Stambule, gdzie dyrygował głównie dziełami z repertuaru niemieckiego. Za poprowadzenie opery R. Straussa "Ariadna na Naksos" został uznany przez tureckich krytyków "dyrygentem roku ". Często bywa zapraszany do Wenezueli, gdzie w ciągu dziesięciu lat dyrygował już wszystkimi znaczącymi orkiestrami. Po zetknięciu się z wenezuelskim muzycznym programem "El Sistema oraz jego twórcą José Antonio Abreu, ważną sferą jego działalności jest praca z młodzieżą. Ta prowadzona w Wenezueli od 1975 akcja pozwala dzieciom ze środowisk zagrożonych ubóstwem wejść w świat dźwięku i rozpocząć naukę gry na instrumencie w ramach rozsianych po całym kraju młodzieżowych orkiestr. Na wstępie i zakończenie koncertu będzie muzyka Debussy’ego. Wpierw Popołudnie fauna (oryginalny tytuł: Prélude à l’après-midi d’un faune), który jest zaledwie 10-minutowym poematem symfonicznym, lecz zalicza się do najważniejszych dzieł XX wieku, gdyż jego znaczenie dla muzyki kolejnego stulecia okazało się olbrzymie. Utwór wyznacza przełom w twórczości Debussy’ego, a także początek impresjonizmu w muzyce. Na finał zaś usłyszymy dzieło złożone z trzech szkiców symfonicznych, które kompozytor opatrzył wspólnym tytułem Morze (La Mer), i które żadnym sposobem nie da się porównać z powstałą dotychczas symfonią, mimo, że ma charakter tej formy muzycznej. Nasz wielki wirtuoz skrzypiec, maestro Kulka zagra jedyny Koncert skrzypcowy Karłowicza. Partia solowa tego dzieła jest trudna i pokonanie tych trudności jest świadectwem wysokich umiejętności technicznych skrzypka. Koncert A-dur op. 8 napisał w 1902, wówczas 26-letni Karłowicz dla swojego profesora i wybitnego mistrza skrzypiec Stanisława Barcewicza, który też wykonał utwór po raz pierwszy na koncercie kompozytorskim Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie 21 marca 1903. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował zaś sam kompozytor. Krytyka i publiczność zarówna berlińska, jak i później wiedeńska przyjęła Koncert bardzo życzliwie. W 1904 odbył się z kolei koncert kompozytorski Karłowicza w Warszawie i wówczas kompozytor usłyszał swój Koncert skrzypcowy po raz ostatni.
Raoul Grüneis dyrygent
Konstanty Andrzej Kulka skrzypce
Claude Debussy (1862-1918) - Popołudnie fauna
Mieczysław Karłowicz (1876-1909) - Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Claude Debussy (1862-1918) - Morze
Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży "Wakacyjny świat" ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29
KONCERT Z NIANIĄ
Na czas trwania koncertu będzie można zostawić dzieci (od 3 roku życia) pod opieką wykwalifikowanych animatorów z UKW.
Prosimy o zgłoszenia najpóźniej jeden dzień przed koncertem. Bilety dla dzieci w cenie 10 zł będą do odbioru w kasie biletowej FP.
Konstanty Andrzej Kulka jest jednym z najwybitniejszych polskich artystów-muzyków. Urodził się w Gdańsku. Jest wychowankiem prof. Stefana Hermana, u którego mając osiem lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach i który w 1971 w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej podpisał mu dyplom z wyróżnieniem. W 1964 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. N. Paganiniego w Genui (dyplom z odznaczeniem specjalnym). W 1966 otrzymał bardzo prestiżową I nagrodę Międzynarodowego Konkursu ARD (Radia Niemieckiego) w Monachium, która okazała się momentem przełomowym w jego życiorysie artystycznym. Konstanty Andrzej Kulka od przeszło 40 lat gości na największych i najbardziej znaczących estradach, w filharmoniach, domach muzyki, radiofoniach i na festiwalach obu półkul. Występuje z najznakomitszymi orkiestrami i dyrygentami, uprawia muzykę kameralną, wykonuje recitale. Przez wiele lat grał w Kwartecie Polskiego Radia ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim. Szczególnie wysoką markę zdobyła w opinii krytyki jego współpraca z Krzysztofem Pendereckim. Od 1984 nieprzerwanie współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W repertuarze skrzypka znajdują się dzieła wszystkich epok: od Vivaldiego po Lutosławskiego i Pendereckiego. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Za nagranie płytowe dwóch koncertów skrzypcowych Szymanowskiego dla EMI otrzymał Grand Prix du Disque, a za nagranie wszystkich utworów skrzypcowych tego kompozytora nagrodę specjalną Polskiego Radia. Jest laureatem wielu innych nagród i wyróżnień, m.in. Ministerstwa Kultury oraz Spraw Zagranicznych za zasługi w promowaniu kultury polskiej. Od 1994 jest profesorem i kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dawnej Akademii Muzycznej). Wiele serdecznych więzi łączy artystę z Towarzystwem Muzycznym i Konkursami im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, w których występował jako solista, zasiadał w jury, pełnił także rolę przewodniczącego jury. Raoul Grüneis studiował na Universität der Künste w Berlinie. Szczególne cenił sobie zajęcia interpretacji pieśni Ariberta Reimanna i Dietricha Fischera-Dieskau. Pod wpływem zajęć u Witolda Szalonka - wybitnego, polskiego kompozytora, jednego z najważniejszych przedstawicieli nurtu awangardowego w muzyce polskiej i europejskiej, ucznia Nadii Boulanger - głównym punktem jego repertuaru staje się francuski modernizm. Kolejną domeną dyrygenta są dzieła Richarda Wagnera. Po angażach w teatrach we Freiburgu i Mannheim został pierwszym dyrygentem w teatrach w Oldenburgu i Darmstadt oraz dyrektorem muzycznym w Ratyzbonie. Od 2010 współpracował jako dyrektor muzyczny z Operą Narodową w Stambule, gdzie dyrygował głównie dziełami z repertuaru niemieckiego. Za poprowadzenie opery R. Straussa "Ariadna na Naksos" został uznany przez tureckich krytyków "dyrygentem roku ". Często bywa zapraszany do Wenezueli, gdzie w ciągu dziesięciu lat dyrygował już wszystkimi znaczącymi orkiestrami. Po zetknięciu się z wenezuelskim muzycznym programem "El Sistema oraz jego twórcą José Antonio Abreu, ważną sferą jego działalności jest praca z młodzieżą. Ta prowadzona w Wenezueli od 1975 akcja pozwala dzieciom ze środowisk zagrożonych ubóstwem wejść w świat dźwięku i rozpocząć naukę gry na instrumencie w ramach rozsianych po całym kraju młodzieżowych orkiestr. Na wstępie i zakończenie koncertu będzie muzyka Debussy’ego. Wpierw Popołudnie fauna (oryginalny tytuł: Prélude à l’après-midi d’un faune), który jest zaledwie 10-minutowym poematem symfonicznym, lecz zalicza się do najważniejszych dzieł XX wieku, gdyż jego znaczenie dla muzyki kolejnego stulecia okazało się olbrzymie. Utwór wyznacza przełom w twórczości Debussy’ego, a także początek impresjonizmu w muzyce. Na finał zaś usłyszymy dzieło złożone z trzech szkiców symfonicznych, które kompozytor opatrzył wspólnym tytułem Morze (La Mer), i które żadnym sposobem nie da się porównać z powstałą dotychczas symfonią, mimo, że ma charakter tej formy muzycznej. Nasz wielki wirtuoz skrzypiec, maestro Kulka zagra jedyny Koncert skrzypcowy Karłowicza. Partia solowa tego dzieła jest trudna i pokonanie tych trudności jest świadectwem wysokich umiejętności technicznych skrzypka. Koncert A-dur op. 8 napisał w 1902, wówczas 26-letni Karłowicz dla swojego profesora i wybitnego mistrza skrzypiec Stanisława Barcewicza, który też wykonał utwór po raz pierwszy na koncercie kompozytorskim Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie 21 marca 1903. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował zaś sam kompozytor. Krytyka i publiczność zarówna berlińska, jak i później wiedeńska przyjęła Koncert bardzo życzliwie. W 1904 odbył się z kolei koncert kompozytorski Karłowicza w Warszawie i wówczas kompozytor usłyszał swój Koncert skrzypcowy po raz ostatni.