Halka
Gdzie?Opera Stanisława Moniuszki.
Premiera: 27.04.2013 r. - inauguracja XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.
Kierownictwo muzyczne Piotr Wajrak.
Reżyseria Natalia Babińska.
Scenografia Diana Marszałek, Julia Skrzynecka.
Kostiumy Paulina Czernek-Banecka.
Choreografia Iwona Pasińska.
Przygotowanie chóru Henryk Wierzchoń.
Projekcje multimedialne Ewa Krasucka.
Reżyseria świateł Maciej Igielski.
Asystent dyrygenta Maciej Wierzchoń
Asystent reżysera Edward Stasiński.
Dyrygenci: Piotr Wajrak, Maciej Wierzchoń.
Czas trwania 2 godz.20', jedna przerwa.
Moniuszko ukończył komponowanie "Halki" w połowie roku 1847 i próbował wystawić ją w Warszawie. Jednak tę pierwszą, dwuaktową wersję wykonał w Wilnie w roku 1848. Dopiero 11 lat później, 1 stycznia 1858 r. odbyła się warszawska premiera czteroaktowej wersji tej najwybitniejszej polskiej opery romantycznej, przyjęta z ogromnym entuzjazmem.
W historii bydgoskiej Opery jest to czwarta realizacja "Halki",tym razem przygotowana przez reprezentantki młodego pokolenia twórców teatralnych. Jedynie kierownictwo muzyczne przedstawienia i chóru spoczywa na męskich barkach. Opera Moniuszki zainaugurowała XX Bydgoski Festiwal Operowy w 2013 r. , przyjęta aplauzem premierowej publiczności.
Mówi reżyser, Natalia Babińska :
" Nie ma sprawiedliwości na świecie. Silni wykorzystują słabszych, sprytniejsi głupszych, bogatsi biedniejszych. Tak było, jest i będzie, że dostajemy to, na co się godzimy. Oto reguły gry. Ale... Halka jest wyjątkiem od reguły. Zawzięta góralka sięga po marzenia i przekracza granice. Walczy o to, co dla niej największe i najważniejsze: o Miłość, wielką, palącą, uskrzydlającą i destrukcyjną zarazem. Gotowa zniszczyć świat z bezsilności, że nie może osiągnąć tego, czego pragnie. Dociera do najmrocznieszych zakamarków ludzkiej duszy, jak mityczna Medea. I w tym tragicznym momencie upadku Halka dotknięta zostaje boską ręką, która wznosi dziewczynę na nawyższy poziom szlachetności, samorezygnacji w imię najczystszej miłości. Halka otwiera tym samym drzwi do lepszego świata. Więc jednak jest sprawiedliwość, nie w ludzkim, ale w boskim wymiarze".
Premiera: 27.04.2013 r. - inauguracja XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego.
Kierownictwo muzyczne Piotr Wajrak.
Reżyseria Natalia Babińska.
Scenografia Diana Marszałek, Julia Skrzynecka.
Kostiumy Paulina Czernek-Banecka.
Choreografia Iwona Pasińska.
Przygotowanie chóru Henryk Wierzchoń.
Projekcje multimedialne Ewa Krasucka.
Reżyseria świateł Maciej Igielski.
Asystent dyrygenta Maciej Wierzchoń
Asystent reżysera Edward Stasiński.
Dyrygenci: Piotr Wajrak, Maciej Wierzchoń.
Czas trwania 2 godz.20', jedna przerwa.
Moniuszko ukończył komponowanie "Halki" w połowie roku 1847 i próbował wystawić ją w Warszawie. Jednak tę pierwszą, dwuaktową wersję wykonał w Wilnie w roku 1848. Dopiero 11 lat później, 1 stycznia 1858 r. odbyła się warszawska premiera czteroaktowej wersji tej najwybitniejszej polskiej opery romantycznej, przyjęta z ogromnym entuzjazmem.
W historii bydgoskiej Opery jest to czwarta realizacja "Halki",tym razem przygotowana przez reprezentantki młodego pokolenia twórców teatralnych. Jedynie kierownictwo muzyczne przedstawienia i chóru spoczywa na męskich barkach. Opera Moniuszki zainaugurowała XX Bydgoski Festiwal Operowy w 2013 r. , przyjęta aplauzem premierowej publiczności.
Mówi reżyser, Natalia Babińska :
" Nie ma sprawiedliwości na świecie. Silni wykorzystują słabszych, sprytniejsi głupszych, bogatsi biedniejszych. Tak było, jest i będzie, że dostajemy to, na co się godzimy. Oto reguły gry. Ale... Halka jest wyjątkiem od reguły. Zawzięta góralka sięga po marzenia i przekracza granice. Walczy o to, co dla niej największe i najważniejsze: o Miłość, wielką, palącą, uskrzydlającą i destrukcyjną zarazem. Gotowa zniszczyć świat z bezsilności, że nie może osiągnąć tego, czego pragnie. Dociera do najmrocznieszych zakamarków ludzkiej duszy, jak mityczna Medea. I w tym tragicznym momencie upadku Halka dotknięta zostaje boską ręką, która wznosi dziewczynę na nawyższy poziom szlachetności, samorezygnacji w imię najczystszej miłości. Halka otwiera tym samym drzwi do lepszego świata. Więc jednak jest sprawiedliwość, nie w ludzkim, ale w boskim wymiarze".