Jaś i Małgosia
Gdzie?Engelbert Humperdinck ( 1854-1921)
"JAŚ I MAŁGOSIA" ( "Hãnsel und Gretel" ) , baśń operowa w trzech obrazach.
Premiera: 26.04.2008 r.
Realizatorzy
Reżyseria Cezary Domagała
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Scenografia Małgorzata Szydłowska
Choreografia Marek Zajączkowski
Reżyseria świateł Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru dziecięcego Izabela Cywińska
autor plakatu Mieczysław Górowski
Wykonawcy
Soliści, Balet Opery Nova ,Chór Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy,Dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova
Dyrygują: Jezry Wołosiuk,Andrzej Knap
Czas trwania:2godz.10 min, jedna przerwa.
Wykonywane po polsku.
Adelheid Wette młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm pt. "Jaś i Małgosia" i poprosiła swego brata , asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle kompozytora, Engelberta Humperdincka, rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej jak i dojrzałej publiczności. Dzieło Humperdincka posiada dwie wersje: symfoniczną oraz kameralną. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a u Humperdincka jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. Operowy ojciec Jasia i Małgosi nie jest drwalem, ale trudni się wyrobem mioteł. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.
Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Ryszarda Wagnera, którego asystentem był w Bayreuth podczas pracy nad Parsifalem, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony język muzyczny opery jest niezwykle wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia jak każde dzieło operowe zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku.Pierwsze wykonanie "Hansel und Gretel" poprowadził w Weimarze Richard Strauss.
Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej, pełna uroku tajemniczości, z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów, szczególnej urody są sceny z udziałem baletu.W zgodzie z baśnią tak samo radosne pozostaje zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze udział w przedstawieniu : dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki) oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).
Nowy polski tekst libretta napisał dla Opery Nova Roman Kołakowski.
"JAŚ I MAŁGOSIA" ( "Hãnsel und Gretel" ) , baśń operowa w trzech obrazach.
Premiera: 26.04.2008 r.
Realizatorzy
Reżyseria Cezary Domagała
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Scenografia Małgorzata Szydłowska
Choreografia Marek Zajączkowski
Reżyseria świateł Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru dziecięcego Izabela Cywińska
autor plakatu Mieczysław Górowski
Wykonawcy
Soliści, Balet Opery Nova ,Chór Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy,Dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova
Dyrygują: Jezry Wołosiuk,Andrzej Knap
Czas trwania:2godz.10 min, jedna przerwa.
Wykonywane po polsku.
Adelheid Wette młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm pt. "Jaś i Małgosia" i poprosiła swego brata , asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle kompozytora, Engelberta Humperdincka, rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej jak i dojrzałej publiczności. Dzieło Humperdincka posiada dwie wersje: symfoniczną oraz kameralną. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a u Humperdincka jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. Operowy ojciec Jasia i Małgosi nie jest drwalem, ale trudni się wyrobem mioteł. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.
Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Ryszarda Wagnera, którego asystentem był w Bayreuth podczas pracy nad Parsifalem, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony język muzyczny opery jest niezwykle wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia jak każde dzieło operowe zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku.Pierwsze wykonanie "Hansel und Gretel" poprowadził w Weimarze Richard Strauss.
Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej, pełna uroku tajemniczości, z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów, szczególnej urody są sceny z udziałem baletu.W zgodzie z baśnią tak samo radosne pozostaje zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze udział w przedstawieniu : dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki) oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).
Nowy polski tekst libretta napisał dla Opery Nova Roman Kołakowski.