Przejdź do treści

(Nad)użycia. Osoby poza-ludzkie we współczesnej sztuce

Gdzie?
(Nad)użycia. Osoby poza-ludzkie we współczesnej sztuce

Informacje od Organizatora:
KĄTEM OKA
Cykl wykładów o sztuce współczesnej
czas trwania: 90 minut, wstęp wolny
(Nad)użycia. Osoby poza-ludzkie we współczesnej sztuce
dra Katarzyna Lewandowska


Wykład dedykuję osobom poza-ludzkim, które w XXI wieku są nieprawdopodobnie wykorzystywane przez ludzki świat, w przestrzeni codziennego życia, nauki i sztuki. Te czujące istoty zostały pozbawione swojego jestestwa, opartego na tych samych zasadach, co nasze. Człowiek zabrał im wolność — agresywnie i opresyjnie podporządkowując sobie całą naturę. Ludzki kanibal żywi się ciałem Innego, pije jego krew, gwałci poza-ludzkie samice, morduje ich potomstwo. Współczesna sztuka przyłączyła się to tych haniebnych działań. Artyści_artystki bezmyślnie eksplorują zwierzęta, żywe i umarłe. Kiedy w głowie pojawia się koncept i potrzeba jego realizacji, wówczas bez żadnej refleksji, która dotyczy godności Innego, jest finalizowany. Następnie dołącza się do tego „dzieła sztuki” (nierzadko są to zbezczeszczone zwłoki osób poza-ludzkich ) wydumaną, całkowicie naciągniętą interpretację autorską.
Nadużycia w sztuce współczesnej wobec zwierząt odbywają się bardzo często. Tłumaczone są wolnością, a każdy sprzeciw nazywany jest cenzurą. Ale nie tak to działa. Jeżeli nie przestrzegamy elementarnych, pozytywnych praktyk wobec drugiej osoby – ludzkiej i poza-ludzkiej, wówczas mamy do czynienia z praktykami negatywnymi, które opierają się na demonstracji władzy, wyzysku i zmuszeniu do posłuszeństwa. Żadne teorie, choćby ubrane w najmądrzejsze słowa tego nie zmienią. To my musimy się zmienić.


KATARZYNA LEWANDOWSKA | historyczka sztuki, feministka, kuratorka, aktywistka, działaczka na rzecz praw osób wykluczonych i poza-ludzkich. W swoich badaniach skupia się na poszukiwaniu cielesności w sztuce współczesnej, korzystając z intersekcjonalnej strategii feministycznej. Zainteresowana jest sztuką zaangażowaną i totalną, która wchodzi w krytyczny dyskurs z władzą – w szerokim tego słowa znaczeniu. Badaczka zajmuje się także motywami kobiecości w sztuce tybetańskiej. Autorka wielu wystaw oraz cyklu wystaw. Współpracowała z Galerią Wozownia, Galerią S, Kulturhauz oraz CSW w Toruniu, oraz z Fundacją Wyspa Progress. Współzałożycielka czasopism: „Splesz” oraz „Death of the patriarchy. Manifestos / The Revolution is Now.”
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, gdzie obroniła pracę magisterską Ikonografia buddyjskich zwojów malowanych z Muzeum Narodowego w Warszawie, za którą otrzymała nagrodę im. Jerzego Remera. W roku 2009 uzyskała stopień doktory za dysertację Kobieta w malarstwie buddyjskiej wadżrajany. Ikonografia i ewolucja stylistyczna tybetańskich zwojów malowanych. W latach 1999–2000 przebywała w Buddyjskim Ośrodku w Bristolu w Anglii, a w 2003 roku była stypendystką Mongolskiej Akademii Nauk. Pracowała w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu, Gender Studies w Instytucie Filozofii UMK w Toruniu. Dzisiaj związana z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.
kuratorka cyklu: Natalia Pichłacz


______________________
Kalendarz wydarzeń  
odbywających się w   Bydgoszczy   miej zawsze pod ręką dzięki   aplikacji mobilnej   (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres   wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.

do góry

beWir verwenden Cookies, um die Nutzung unserer Dienste zu erleichtern. Wenn Sie keine Cookies auf Ihrer Festplatte haben möchten, ändern Sie die Einstellungen Ihres Browsers.

Ich verstehe