Trasa rowerowa Bydgoszcz – Piecki/Chmielniki
Wykonawca audytu - Jakub Brągiel
Początek: Stary Rynek w Bydgoszczy
Koniec: Jezioro Jezuickie nieopodal Bydgoszczy
Odległość: ok. 17 km
Przewyższenia: 110 m w górę, 70 m w dół
Poziom trudności: średniotrudna
Trasa o średnim stopniu trudności, odpowiednia dla trochę bardziej doświadczonych użytkowników rowerów. Przejazd drogami o zróżnicowanym charakterze – w obrębie miasta
drogi asfaltowe lub pokryte kostką, poza miastem drogi asfaltowe niskiej jakości, wyłożone płytami betonowymi, szutry, drogi leśne, miejscami piaszczyste.
Rodzaje dróg wg kategorii:
ok. 3,3 km – drogi dla rowerów
ok. 4,3 km – utwardzone drogi gruntowe
ok. 5 km – drogi miejskie i zamiejskie (asfaltowe)
ok. 4,4 km – drogi leśne i ścieżki
Specyfika nawierzchni:
patrz wyżej (wg kategorii)
W opisie przy mapach fragmentarycznych
DDR – droga dla rowerów: wydzielony pas ruchu dla rowerów o nawierzchni twardej (asfalt lub kostka brukowa)
CPR – ciąg pieszo-rowerowy: łączony pas ruchu dla pieszych i rowerów z pierwszeństwem dla pieszych
Uwaga: od początkowego punktu trasy (Stary Rynek w Bydgoszczy) do ulicy Toruńskiej (uliczki Starego Miasta, nabrzeże Brdy) przejazd rowerem może być utrudniony ze względu na wzmożony okresowy ruch pieszych.
Początek trasy – Stary Rynek do ulicy Grodzkiej nawierzchnia mieszana (płyty, bruk, asfalt).
Z ulicy Grodzkiej wjazd w kierunku bulwarów nad rzeką Brdą, początkowo krótki fragment ubitą drogą szutrową, następnie nawierzchnia zmienia się na asfalt o średniej i niskiej jakości (nierówności, ubytki w nawierzchni). Fragment nad Brdą bezpośrednio za Mostem Bernardyńskim o bardzo małej szerokości zalecana ostrożność.
Na ulicy Toruńskiej (pod Mostem Uniwersyteckim) wjazd na DDR wyłożoną kostką. Bezpośrednio po przekroczeniu ulicy Toruńskiej stosunkowo długi i stromy podjazd. Przejazd aż do skrzyżowania ulic Glinki i Dąbrowa wzdłuż DDR (kostka i asfalt).
Od początku ulicy Dąbrowa wjazd na jezdnię. Pierwszy odcinek o długości ok. 2 km asfaltowy (o dobrej i miejscowo średniej jakości). Miejscami odczuwalne przewyższenia.
Na kolejnym odcinku zmiana nawierzchni – płyty betonowe o średniej i złej jakości, dużo ubytków, nierówności, brak pobocza. Wąska droga o bardzo ograniczonej widoczności (ze względu na kręty charakter i las) – długość około 2,2 km.
Po przejechaniu tego odcinka nawierzchnia zmienia się całkowicie. Zaczyna się leśny odcinek o długości ok. 1,5 km. Nawierzchnia w większości utwardzona, miejscami piaszczysta, o bardzo dużych nierównościach i miejscami mocno odczuwalnych przewyższeniach. Wymagana sprawność jazdy w takich warunkach, nie każdy rower nadaje się do przejechania tego odcinka, miejscami wymagana ostrożność. Taki charakter droga ma aż do przecięcia Szosy Obwodowej (droga krajowa nr 10) – miejsce niebezpieczne oznaczone (zob. mapa).
Bezpośrednio za miejscem przecięcia trasy i Szosy Obwodowej znajduje się wiata turystyczna. Od miejsca przecięcia trasy (koniec ulicy Dąbrowa) i Szosy Obwodowej zaczyna się odcinek twardej drogi gruntowej o długości około 3,7 km z miejscowo występującym piaskiem, który
jednak nie utrudnia znacząco przejazdu. Przebieg pokrywa się z pieszymi szlakami turystycznymi.
Przedostatnim odcinkiem jest fragment drogi asfaltowej (około 600 m), na którym wymagana jest szczególna ostrożność – stosunkowo kręta i wąska droga przebiegająca w lesie – ograniczona widoczność.
Ostatni odcinek dzieli się na dwie części: najpierw około 400-metrowy odcinek szerokiej drogi leśnej (nawierzchnia twarda, lecz niejednorodna – korzenie, nierówności itd.), który zmienia się następnie w ścieżkę prowadzącą między drzewami i krzewami wzdłuż linii brzegowej jeziora, bezpośrednio obok miejsc wypoczynku nad wodą.
Uwaga: ze względu na małą szerokość ścieżki i okresowo wzmożony ruch użytkowników zalecana szczególna ostrożność.
Koniec trasy został wyznaczony w sąsiedztwie plaży w miejscowości Chemilniki, nieopodal drogi krajowej nr 15 (ulica Bydgoska), przez którą przejeżdża linia autobusowa dojeżdżająca do Bydgoszczy, i która umożliwia dotarcie do dworca kolejowego Chmielniki Bydgoskie, z którego można w razie potrzeby dojechać do Bydgoszczy.
___
Dojazd do „Exploseum” jest możliwy po zjechaniu z trasy w ciągu ulicy Dąbrowa. Dokładniej: po przejechaniu 7,5 km, już na leśnym odcinku trasy, należy skręcić w lewo (punkt charakterystyczny – wiata turystyczna) i pokonać dodatkowe około 2,7 km, aby drogami
o różnym charakterze (połowa tego odcinka to droga pagórkowata droga leśna, miejscami bardzo piaszczysta, wymagająca określonych umiejętności; druga połowa to utwardzona droga gruntowa oraz betonowe płyty) dotrzeć do głównego budynku Exploseum. Po drodze
mija się inne pozostałości po D.A.G. w tej części terenu. Powrót na główną trasę w kierunku Jeziora Jezuickiego tą samą drogą.
Uwaga: ze względu na charakter Puszczy Bydgoskiej (wydmowy, a co za tym idzie – piaszczysty teren o dużych różnicach wysokości) ten fragment trasy jest wymagający i może nie nadawać się dla niektórych użytkowników rowerów.
Dojazd do samego Exploseum jest możliwy prawie w całości drogami dla rowerów z krótkimi fragmentami przebiegającymi jezdnią.
Trasy zostały przedstawione na mapce orientacyjnej (warstwowo)
kliknij tutaj, żeby otworzyć mapę w nowym oknie
Na mapie zostały również przedstawione wybrane atrakcje turystyczne.
Zachęcamy do zapoznania się z (dodatkowych narzędzi - przedstawiających infrastrukturę rowerową - do planowania wypraw rowerowych):
Mapa powiatu bydgoskiego (2023)
Mapa poglądowa z lokalizacją istniejących oraz planowanych dróg rowerowych (marzec 2023)
Inne trasy rowerowe -
Ogólnie o trasach:
Poszczególne trasy - omówione:
Trasa rowerowa Bydgoszcz-Koronowo-Bydgoszcz
Trasa rowerowa Bydgoszcz-Nakło
Trasa rowerowa Stary Rynek – Myślęcinek
Trasa rowerowa Bydgoszcz (Stary Fordon) – Ostromecko