Przejdź do treści

Jerzy Brukwicki. Nowoczesny dizajn w Polsce w latach 1957-1970. Aspiracje, inspiracje, sukcesy

Gdzie?
Jerzy Brukwicki. Nowoczesny dizajn w Polsce w latach 1957-1970. Aspiracje, inspiracje, sukcesy

Informacje od Organizatora:
Zapraszamy na kolejny wykład z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki.
Najważniejsze zmiany w polskiej sztuce użytkowej nastąpiły w latach 1956-1970. Odwilż polityczna i gospodarcza w połowie lat 50. ożywiła wiele dziedzin życia, znacząco wpłynęła na nastroje społeczne, rozbudziła oczekiwania Polek i Polaków. Do pracowni artystycznych i projektowych odważnie wkroczyła nowoczesność. Przeobrażeniom uległa forma przedmiotów i sprzętów codziennego użytku, wystrój wnętrz mieszkalnych i publicznych, moda, biżuteria, zabawki, neony, grafika reklamowa. Pojawił się atrakcyjny sprzęt elektroniczny, różnorodne urządzenia i pojazdy. Obszarem poszukiwań i eksperymentów estetycznych stało się bliższe i dalsze otoczenie człowieka.
Okres ten był szczególnym czasem zmagań o piękno na co dzień, o umiejscowienie człowieka w przestrzeni funkcjonalnych i urzekających rzeczy i zjawisk. Pełne wdzięku i elegancji przedmioty i urządzenia zaczęły coraz częściej ubarwiać istniejącą szarą, peerelowską rzeczywistość.
Do powszechnego użytku trafiło mnóstwo prostych, racjonalnych obiektów wyróżniających się niebanalnością rozwiązań użytkowych i intensywną kolorystyką, pozbawionych zbędnych ozdobników. Korzystano z nowych materiałów, surowców i technologii. Zdecydowało o tym wiele czynników, m.in. kreatywność artystów i projektantów, pospieszne zmiany w stylu życia polskiego społeczeństwa, marzenia o posiadaniu efektownych, zwracających uwagę przedmiotów, działalność warszawskiego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego i nowo powstałych galerii, ukazujące się pismo o sztuce „Projekt”, otwartość na świat, wystawy wzornictwa ze Skandynawii, Francji, USA, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Symbolami tamtych lat stały się porcelanowe figurki ludzi i zwierząt z fabryk w Ćmielowie i Chodzieży, ceramiczne patery dekoracyjne, serwisy do kawy „Ina”, „Dorota” i „Krokus”, krzesła „Muszelka”, „Płucka” i KA237, fotele RM58, 366 i „Emil”, meblościanki, ceramika z Bogucic, Włocławka i kamionka z Bolesławca, naczynia szklane z hut „Hortensja” w Piotrkowie Trybunalskim i „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej, meble z „Ładu” i Cepelii, biżuteria z ORNO, sportowy samochód „Syrena” i skuter „Osa”, szkło zaprojektowane we wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych.
Jerzy Brukwicki (1945) – krytyk sztuki, kurator wystaw, dziennikarz. Wieloletni szef warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz. W latach 80. autor kilkudziesięciu wystaw niezależnych, m.in. Polska Pieta, Czas smutku, czas nadziei, Obecność, Przeciw złu, przeciw przemocy Rocznice, plakatów „Solidarności”; redaktor i wydawca pisma o kulturze niezależnej „Wybór”, redaktor podziemnego tygodnika społecznego „Przegląd Wiadomości Agencyjnych” (PWA), współpracownik wydawnictw NOWA, Przedświt, Pokolenie. Zrealizował wiele wystaw współczesnej sztuki polskiej w krajowych i zagranicznych muzeach i galeriach. Autor tekstów o sztuce i wydarzeniach artystycznych (m.in.: „Exit”, „LOT Kaleidoscope”, „Pokaz”, „Kunstmarkt”, „Polish Culture”, „Reklama”, „Rondo Europa”, „Spotkania z Warszawą”, Warszawski Informator Kulturalny, culture.pl, portalmini.eu)


______________________
Kalendarz wydarzeń
odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).      
______________________    
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl          
______________________    
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.

do góry

beWir verwenden Cookies, um die Nutzung unserer Dienste zu erleichtern. Wenn Sie keine Cookies auf Ihrer Festplatte haben möchten, ändern Sie die Einstellungen Ihres Browsers.

Ich verstehe