Martwa natura | wystawa | BydgoszczEkspozycja związana jest z coroczną imprezą dotyczącą patrona, organizowaną od dwunastu lat w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy – Ogólnopolskim Konkursem Śladami Leona Wyczółkowskiego. Co roku konkurs ma określony temat, tym razem była to martwa natura.
Leon Wyczółkowski był artystą wszechstronnym, o wielu zainteresowaniach tematycznych i różnych sposobach wypowiedzi artystycznych. W początkowym okresie twórczości posługiwał się olejami, po czym od ok. 1900 r. głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował zabytkową architekturę, nastrojowe pejzaże tatrzańskie, martwe natury, kwiaty oraz drzewa. Interesowały go problemy światła i koloru. Tworzył różnorodne stylistycznie portrety, ludzi ze świata artystycznego, przyjaciół, ale również portrety na zamówienie. Ze szczególnym upodobaniem malował Wawel. Zajmował się również grafiką, a ulubioną techniką była litografia.
Dużym osiągnięciem i popularnością w całym dorobku pracy twórczej Leona Wyczółkowskiego cieszyły się przedstawienia martwych natur oraz kompozycje kwiatowe.
Tutaj, podobnie jak w studiach kwiatów, widoczne są wpływy secesji, na którą stale oddziaływała sztuka Japonii. Przejawem secesji w malarstwie była wycinkowość i fragmentaryczność ujęcia, wyostrzony stopień obserwacji, eksponowanie pojedynczych elementów. Artyści stosowali faliste linie o mocnym konturze, asymetryczną kompozycję i płaskie plamy kolorów. W latach 1911-1912 artysta zrezygnował z inspiracji wschodnich, budował formę bazując na kolorowych refleksach, zajmował się wzajemnym oddziaływaniem przedmiotów znajdujących się obok. Wyczółkowski uwielbiał eksperymentować, stąd temat martwych natur i kwiatów wrócił w latach późniejszych w grafice. Nowe poszukiwania twórcze prowadziły do wspaniałych rezultatów, wzbogaconych o niezwykle bogatą fakturę. Dla podkreślenia efektów używał błyszczącego, geometrycznego szkła kryształowego, kryształowych karafek, gładkich porcelanowych form, bogatych wzorzystych makat, pokazując wzajemne oddziaływanie tych form na siebie, a także do wydobycia czernią i bielą urody wymienionych przedmiotów.
Wystawa pokonkursowa jest plonem prac nadesłanych na konkurs. Ta niecodzienna wystawa prezentuje prace nagrodzone i prace zakwalifikowane do wystawy. Na tegoroczną edycję wpłynęły 532 prace od 209 osób, spośród których jury wybrało zwycięzców oraz osoby zakwalifikowane do wystawy. Na ekspozycji zobaczymy 185 zdjęć wykonanych przez 115 osób .
Ewa Sekuła-Tauer

Miejsce: Spichrze nad Brdą
Czas: 06.07.2019 - 01.09.2019

Zobacz również:

--> Bieżące wystawy w Bydgoszczy

--> Muzea i Galerie w Bydgoszczy